Krydderkakecupcakes

IMG_1841Det ble mye baking nå, for Silje K er så veldig, veldig glad i krydderkake! Og hun ønsket seg derfor dette til bursdagsfeiringen sin, sammen med sjokoladelangpannekake.

Oppskrifta på krydderkaka står i Aschehougs store kokebok, som jeg fikk for mætti år siden, jeg husker ikke helt fra hvem. Den har vært en veldig god følgesvenn!

Kryddekaka lagde jeg som cupcakes. Jeg fikk 25 muffins av denne oppskriften.

IMG_1842 Ingredienser:
4 egg
4 dl farin
5,5 dl hvetemel
4 ts bakepulver
100 gram smeltet margarin
2 dl melk/vann
2 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ts ingefær
2 ts nellik

IMG_1844Fremgangsmåte:
1. Sett ovnen på 175 grader.
2. Visp egg og sukker til eggedosis.
3. Bland melet med bakepulver og krydder.
4. Rør melblandingen i eggedosisen.
5. Bland melk/vann med den smeltede margarinen.
6. Tilsett melkeblandingen i røren, og rør til alt er godt blandet. Bruk gjerne en slikkepott, og ikke rør for kraftig.
7. Hell røren i formene.
8. Stekes midt i ovnen i cirka 20 minutter, og avkjøles.

Topping:
300 gram margarin
300 gram philadelphiaost, naturell
600 gram melis

IMG_1845Margarin, ost og melis røres hvitt. Tilsett melis til toppingen har passe konsistens. Farg den etter ønske.

IMG_1847Silje K ønsket seg knallrosa topping, så det fikk hun en variasjon av! Helt ensfarget topping ble for kjedelig, tenkte jeg. Derfor ville jeg kombinere to rosafarger. Jeg farget derfor all ostekremen lys rosa, tok av halvparten, og farget resten mørkere rosa.

I stedet for swirl laget jeg «marengstopp», da fargene kommer bedre frem på den måten. Rosa muffinsformer kjøpte jeg på matbutikken, og merket var Manuelas. Disse er litt tykkere enn de vanlige muffinsformene, og holder seg derfor bedre.

På toppingen strødde jeg hvite perler, og så var det bare å vente på min dyrebareste!

Posted on 11.06.14, in Oppskrifter, Spiselige gleder. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

