Sjal i kunststrikk

IMG_1898Jeg har lenge ønsket å strikke meg et sjal, og før strikkekaféen i mai var jeg innom Strikkelykke i Strandgaten og kjøpte meg et lite nøste med Drops lace mix i en deilig grønnfarge – nr 7238 oliven.

Mønsteret fant jeg på garnstudio.com, og dama på Strikkelykke hjalp meg å finne det igjen, og skrive det ut til meg. Jeg hadde nemlig glemt å skrive det ut hjemme, og å være på strikkekafé uten å kunne strikke noe er jo mildt sagt krise.  Mønsteret heter Winter Breeze, og har nummer 141-39.

IMG_1899 Det lille nøstet var 100 gram, og måtte nøstes opp før bruk. I dette lille hundregramsnøstet befant det seg 800 meter garn. Oppnøstinga tok litt tid….

Sjalet strikkes på rundpinne 3,5, og strekkes når det er ferdig.

I butikken fikk jeg fortalt at 100 gram var mer enn nok garn til sjalet. For å unngå så mye restegarn, strikket jeg så langt jeg kom med garnet – og fikk dermed et litt større sjal enn oppskriften sier. Avslutningen som er på mønsteret syntes jeg ikke passet helt, så jeg lagde min egen avslutning som jeg synes ble ganske bra.

IMG_1900Fordi jeg feilberegnet mengden garn jeg hadde igjen til avslutningen, måtte jeg TO ganger rekke opp 10-15 omganger og strikke disse på nytt. Å rekke opp i kunststrikk er et herk, og anbefales ikke. Særlig ikke når man har 5-600 masker på pinnene…

Det blir feil å håpe på småkjølige sommerkvelder, men nå er i hvert fall sjalet klart til bruk!

Advertisements

Posted on 03.07.14, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.