Lær å hekle bestemorsruter-kveld på Bergendal gård

IMG_2354Onsdag 3. september var Bergendal gård klar for storinnrykk av folk som ville lære å hekle bestemorsruter. Selv hadde jeg plukket med meg en del restegarn i Rauma 3-tråds, og noen heklenåler.

For å vise hvordan man kan bruke alle rutene man hekler, tok jeg med meg Silje Ks sengeteppe, som jeg heklet for et par år siden – hovedsakelig av restegarn.

IMG_2356Cecilie hadde tatt med seg noen lapper som hennes mormor hadde heklet. Hun hadde fått disse for noen år siden, med befaling om å gjøre teppet ferdig. Nå er hun i gang!

Det var faktisk en del som aldri hadde heklet før, men etter kyndig hjelp fra Kristine og Lill, fikk de fleste til en lapp. Lill hadde også tatt med seg en steg-for-steg-oppskrift, som viste vei i heklingen.

Kaker og te/kaffe hører med, og det var et rikt utvalg. Latteren sitter alltid løst hos denne gjengen, ingen spørsmål er for dumme, og ingen knoting med heklenåler/strikkepinner er gjenstand for annet enn sympati og hjelp fra de andre. En herlig og fantastisk gjeng med andre ord.

IMG_2359Jeg fikk heklet noen lapper, men jeg har ingen anelse om hva det skal bli. Fargene er ikke helt up-to-date, men kanskje det kan bli et varmende teppe til noen som fryser? Vi får se hva som skjer med resten av garnet – etter over 35 år i håndarbeidets tjeneste er jeg ikke fremmed for å rekke opp….

Neste gang vi møtes er 1. oktober. Da er det stiftelsesmøte for Bergendal husflidslag. Jeg gleder meg!

 

 

Posted on 05.09.14, in Håndarbeid. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Der skulle je ha vøri skjønner jeg:O

Legg igjen en kommentar

