Revesokker

IMG_2387 Sokker er artige å strikke, og det går relativt kjapt unna. Septemberoppgaven var dyr og jakt, og jeg valgte dyr. Det var linket til noen kule revesokker, og jeg tenkte øyeblikkelig på Preben.

På Europris fant jeg Ida strømpegarn, og kjøpte noen nøster hvit nummer 300 og grå nummer 327. I tillegg fant jeg et nøste Ragg Soft på Obs! Vestkanten, i farge 56 – orangetoner. Jeg tenkte dette var utmerket til reven, selv om det er littegranne tykkere enn strømpegarnet.

IMG_2388 Jeg la opp 68 masker med hvit på pinne nummer 3, og strikket 15 omganger med 2 rett og 2 vrang. Oppskriften er egentlig noe annerledes, men for å få best mulig passform, strikket jeg to rett og to vrang hele sokken – unntatt det hvite feltet med reven på, hvor jeg strikket glattstrikk.

For å gjøre en liten vri, strikket jeg striper i hvitt og grått, og enkeltstriper med orangetoner. Jeg lagde en litt annen hæl, da jeg har «min» metode å gjøre dette på, som jeg liker veldig godt. Den er beskrevet her.

IMG_2389Tåfellingen gjorde jeg enkelt, ved å strikke 2 masker sammen på slutten av pinne 1 og begynnelsen av pinne 2, og slutten av pinne 3 og begynnelsen av pinne 4.

Jeg felte hver omgang til det var igjen 8 masker. Da trædde jeg tråden gjennom maskene og strammet til. Etterpå er det å feste alle løse ender godt, og sy på revemønsteret.

Disse sokkene havner under et juletre i nærheten om cirka tre måneder, og jeg håper mottakeren liker dem.

 

 

 

Posted on 29.09.14, in Håndarbeid, Sokkealong. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Kanskje Ylvis gutta ønsker seg slike sokker også!!!? Originale var de i vertfall.

Legg igjen en kommentar

