Monthly Archives: oktober 2014

Gåtur i regnværet

Det er veldig lenge siden jeg har vært hos Carina. Jeg bestemte meg derfor for å besøke henne på søndag. Nå er det slik, at busser på søndager ikke går mer enn en gang i timen i de områdene jeg skulle bevege meg. Dette førte til at jeg bestemte meg for å gå til nærmeste bussknutepunkt.

Jeg kledde dermed på meg regnklær og fjellsko. Jeg regnet med å bli våt, så i tillegg til det selvsagte strikketøyet mitt, var det også et klesskift med i sekken.

Turen var på temmelig nøyaktig fire kilometer, og ved å stikke innom en søndagsåpen butikk på veien, brukte jeg nøyaktig en time på turen. Jeg rakk akkurat bussen som går forbi Carina. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 4,6 kilometer i timen.

RutePuls hadde jeg hele veien, og gjennomsnittet ble på 118 slag i minuttet (64% av makspulsen min). Maksimal puls var på 139 slag i minuttet (75% av min makspuls).

Gåturen min førte til at jeg forbrente 424 kalorier. Dette ble registert i kaloritellingen min. Veien hjem foregikk med relativt korresponderende busser, da det ikke fristet i det hele tatt å gå tilbake.

Selv om jeg skeiet litt ut hos Carina, førte min nitidige kalorikontroll og gåturen til at jeg kunne avskrive 1,7 kilo denne uken.

Advertisements

Babyteppe i Mariusmønster

IMG_2423 Ei venninne av meg på Åndalsnes kjenner noen som snart skal bli foreldre. Jeg ble derfor forespurt om jeg kunne strikke et babyteppe i Mariusmønster – og det kunne jeg jo gjøre!

Garn: Gjestal Babyull lysegrå, rosa og mintfarget. Numrene har jeg dessverre ikke, da magebeltene ligger igjen hos Carina.

Pinner: Pinne 2,5 og 3.

IMG_2424Jeg fulgte mønsteret fra SandnesGarn «Klassikere 0-4», bortsett fra antall masker. Jeg la opp 176 masker. I originaloppskriften skal man strikke rundt, og så klippe opp etterpå. Jeg valgte å strikke frem og tilbake hele veien. Jeg hadde 6 masker perlestrikk i hver side, disse ble strikket i grått. Jeg avsluttet med 8 omganger perlestrikk i grått.

Etter vasking og pressing, var teppet klart til å sendes til «Næs», for å holde ei prinsesse varm gjennom vinteren.

Spinning på en lørdag

Lørdag relativt tidlig morgen, skinte det litt sol i Bergen. Dette varte ikke lenge. Regnet kom da jeg var nesten klar til å ta bussen til SATS og møte Jardtrud.

Timen i dag gikk omtrent med til det samme som sist. Selv om rumpa verket noe så innmari absolutt alle de 45 minuttene timen varte, klarte jeg innimellom å befinne meg i en boble. På denne måten klarte jeg faktisk å gjennomføre timen, selv om uttellinga kanskje ikke var helt topp…

Denne gangen hadde jeg passet på å få med meg både pulsklokken og pulsbeltet, slik at jeg kunne dokumentere smerten og slitet.

Timen varte i 45 minutter, og etterpå tøyde jeg i 10 minutter i stretching-området. Jeg har lenge igjen før jeg er like myk som for fem år siden, men det er jo bare å fortsette og trene og tøye, så kommer jeg jo dit!

PulsPå denne timen med trening hadde jeg en gjennomsnittspuls på 114 slag i minuttet (62% av min makspuls), med en topp på 138 slag i minuttet (75% av min makspuls). Jeg ser at pulsnivået ikke avslører mitt slit, men slitet førte til at jeg forbrente 400 kalorier.

Nå er jeg spent på hva veiedagen på mandag vil bringe!

 

Cycling Pulse

Å være hos Jardtud betyr kostholdsplan og et treningspress fra mørke steder, også kalt helvete. Jeg kan i grunn ikke klage, for å holde meg til matplanen, og ikke minst notere ned alt jeg putter i gapet, resulterte i to kilo minus på ei uke. Jeg er relativt fornøyd med det, og dermed motivert til enda ei uke hos Jardtruds bootcamp.

Etter at innleveringsoppgava mi var skrevet ferdig og levert inn, hadde jeg virkelig ingen unnskyldninger igjen til å ikke trene på vei hjem fra jobb. Så mens regnet høljet ned, dro vi på spinning med Mari.

Sporty

Bilde: SATS

Da jeg kom på SATS oppdaget jeg at pulsbeltet hadde blitt med i sekken, men ikke pulsklokka… Jeg hadde egentlig lyst til å skippe hele timen når jeg ikke kunne dokumentere treninga. Så tenkte jeg at da jeg først hadde kommet meg på trening, kunne jeg nå være med. Ikke minst fordi Jardtrud ville ha klikka i vinkel på meg dersom jeg ikke stilte….

De første fem minuttene gikk mest med til å holde en ok hastighet uten å få melkesyre i bena. Resten av timen gikk med på å prøve og ikke kjenne sykkelsetet som var godt planta oppi steder sola ikke skinner. Jeg tror det var trukket med stål – det kjentes i hvert fall slik i ut…..

Mari er en utmerket spinninginstruktør, og jeg får kanskje glede av hennes motiverende vesen når rumpa mi er blitt herdet. Note to self: IKKE skipp spinning i flere måneder!! Herfra kan det bare gå oppover, og jeg gleder meg! 

 

Plank-challenge uke 3

uke3Den tredje uken med planke forventet jeg en del fremgang, men det er fortsatt ekstremt tungt. Det er selvsagt mulig at jeg nå gjør planken mer korrekt enn tidligere – og da blir det jo tyngre. Hovedsaken er dog at musklene får jobbet!

I tillegg til planken, har jeg drevet med innleveringsoppgaven min. Det har vært absolutt ingen trening denne uka. Pri 1 har vært å få skrevet en oppgave som er god nok til å bestå – og dermed kunne gå opp til eksamen i to fag i desember.

Det er ikke så lenge igjen av utfordringen, men jeg vet jo at planken er veldig bra for meg. Jeg ser derfor ikke bort fra at det blir planke ut november… Målet må jo være å kunne stå i perfekt planke – og da er det jo bare å fortsette!

 

 

Plank-challenge uke 2

Denne uken har det vært lite fremgang å spore, men jeg har likevel iherdig inntatt stuegulvet for å presse meg nærmere – helst over – minuttet.

uke2Noe av den manglende fremgangen antar jeg kan skyldes at jeg har vært litt stresset i forhold til innleveringsoppgaven min, og at jeg i tillegg begynte i ny jobb forrige mandag. Jeg satser altså på at alt blir så meget bedre etterhvert!

Jeg har begynt å komme mer inn i jobben, og etter at innleveringsoppgaven er levert, skal jeg feire med spinningtime på SATS.

To uker igjen med planke – jeg gleder meg!

%d bloggers like this: