Strikkekafé på Bergendal gård

10325365_10152448710146129_1817075841181328649_n (1) Onsdag 04. november var det igjen tid for å samle strikkeglade venner og bekjente! Vi var 15-20 stykker som spente hadde tatt med oss pinner og garn for å lære oss vevstrikk.

Cecilie og Lill hadde ligget i hardtrening med strikkepinnene for å bli flinke nok i vevstrikk til å lære det bort til oss noviser.

Man strikker med to eller tre farger, og jeg valgte ut tre lillafarger i bomull og pinne nummer 3.

Fargene var nummer 5226, 5153 og 5314.

Jeg valgte bomullsgarn, fordi jeg ville strikke en løper. Oppgaven i sokke- og småstrikkalongen for november er nemlig lilla og advent.  Så her var det mulig å kombinere to oppgaver.

Jeg la opp 61 masker (delelig med 3+1), og startet med den mørkeste lillafargen og avsluttet med den lyseste. Man strikker fargene i samme rekkefølge hele arbeidet for  få effekten.

De første to omgangene strikket jeg rett med mørk lilla(farge A).

Omgang 3: Jeg skiftet så til mellomlilla (farge B). Strikk 3 masker rett, og ta av den 4. uten å strikke den. *Strikk to masker rett og tok en maske løs av.* Gjenta fra * til * omgangen ut. Tråden er hele tiden på baksiden av arbeidet – vrangen.

IMG_2430IMG_2429Omgang 4: Tilbake tok jeg *en maske løs av, med tråden på fremsiden av arbeidet (vrangen), og strikket to masker rett*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

Omgang 5: Da var det tid for trådskifte igjen, denne gangen til den lyselilla (farge C). *Strikk 2 masker rett, og ta en maske løs av*. Gjenta fra * til *  omgangen ut – og tråden er på baksiden av arbeidet hele tiden.

Omgang 6: Strikk en maske, og ta en maske løs av (tråden er på vrangen hele omgangen – altså fremsiden). *Strikk to masker rett, ta en maske løs av*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

Omgang 7: Bytt til farge A. Strikk 2 masker rett, ta en maske løs av – tråden er på vrangen (baksiden). *Strikk 2 masker rett, ta en maske løs av*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

10429321_10152448710211129_8038230227968027034_nOmgang 8: Strikk 1 maske rett, og ta en maske løs av, med tråden på fremsiden. *Strikk 2 masker rett og ta en maske løs av*. Gjenta fra * til * omgangen ut.

Videre: Gjenta fra pinne 3 til 8 til ønsket lengde. Avslutt med to pinner rett i farge A og fell av.

Jeg kom ikke så langt på et par timer, men jeg skal selvsagt legge ut et innlegg for å vise frem resultatet!

Advertisements

Posted on 10.11.14, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. 1 kommentar.