Kluter i dominostrikk og vestrikk

IMG_2507 For å gjøre noe annet enn bare vevstrikk, fant jeg ut at jeg skulle prøve dominostrikk i kombinasjon med vevstrikk. Noe variasjon i strikkingen må man jo ha!

Jeg brukte Gjestal Bomull Sport i lys grå nr 58 og i lilla, samt pinne nr. 3.

Jeg la opp 119 masker, hvorav maske nr. 60 er den midterste masken, og strikket rett tilbake. Rundt den midterste masken, skal det på annenhver omgang (når du strikker den rette siden) strikkes tre masker sammen – det vil si masken før midtmasken tas løst av, strikk midtmasken og den neste masken rett sammen, og trekk den løse masken over. Dette er dominostrikk.

Vevstrikken strikker du slik: Omgang 2 strikkes med lilla. *Strikk to rett, ta en maske løs av*. Gjenta fra *-* til du kommer til midtmaskene, og fell disse. Fortsett speilvendt på neste side. Det vil si, har du avsluttet med en rett før midtmaskene, starter du med en rett nå.

Tilbake strikker du rett over rett, og tar løst av alle maskene du har tatt av på forrige omgang.

Omgang 3: Strikkes med lysegrått. Strikk 1 maske rett, ta en maske løs av. Strikk så *2 rett og ta en maske løs av*. Gjenta fra *-* frem til midtmaskene, og fell disse. Fortsett speilvendt på neste side. Tilbake strikker du rett over rett, og tar løst av alle maskene du har tatt av på forrige omgang.

IMG_2509Gjenta omgang 2 og 3 til det bare er tre masker igjen, og strikk disse tre sammen. Den masken som tas løst av, flyttes en maske til høyre for hver omgang før midtmaskene, og en maske til venstre etter midtmaskene.

Dersom du vil bruke dette som grytekluter, anbefaler jeg å strikke tre til, og sy to og to sammen.

Med dette første innlegget i 2015, ønsker jeg dere alle et riktig herlig år, og håper det som kommer blir bedre enn det som var!

Advertisements

Posted on 01.01.15, in Håndarbeid, Oppskrifter. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.