Barnesokker

IMG_2537 For å ha noe strikking mens jeg ventet på at nye oppgaver i strikkealongene skulle legges ut, strikket jeg et par sokker. Dette er faktisk en «venteoppgave» fra ene strikkealonggruppen. Vi er tydeligvis flere i Norges langstrakte land som må ha strikketøy mellom hendene…

Jeg brukte garn til pinne 3,5, men det var uten magebånd så jeg er usikker på merket. Det kan ha vært Drops Karisma eller Rauma Kamgarn. Fargene var i hvert fall svart og flerfarget gul/oransje.

Jeg la opp 48 masker, og strikket to rett og to vrang 10 omganger i svart, og 5 i flerfarget. Da jeg hadde strikket tredje feltet med svart, strikket jeg to omganger med flerfarget, før jeg strikket hælen. Hælen strikkes også i vrangbordstrikk.

Hæl: Del arbeidet i to med like mange masker foran og bak. Strikk på maskene som tilhører bak. Strikk til du har 1 maske igjen på pinnen, snu og strikk tilbake til du har 1 maske igjen på pinnen. Snu igjen, og strikk til du har 2 masker igjen på pinnen (inkl. den fra forrige omgang), snu og strikk tilbake til du har 2 masker igjen på pinnen (inkl. den fra forrige omgang.) Strikk slik frem og tilbake, og la 1 maske mer stå igjen for hver omgang.

Når du har 6 masker igjen, strikker du «omvendt». Dette vil si at du strikker en og en maske mer for hver omgang. Da du har strikket opp alle, strikkes det rundt som tidligere. Fortsatt strikkes det i vrangbordstrikk.

Strikk tre omganger med flerfarget, og så to felt med svart med ett flerfarget mellom. Strikk to omganger med flerfarget, og strikk heretter glattstrikk til tåen.

IMG_2536Tåfelling: Fordel maskene slik at du har to pinner til oversiden av foten, og to på undersiden. Disse må harmonere med hælen og undersiden av foten. Marker med en tråd/maskemarkør i hver side. Fortsett i glattstrikk, og strikk to masker sammen før og etter markørene annenhver omgang 3 ganger, så for hver omgang. Når det gjenstår 8 masker, klippes tråden og træs gjennom de resterende maskene. Fest tråder godt.

Disse barnesokkene passer noen i størrelse 35-36 eller deromkring. Fotlengden er 21 cm fra hæl til tåtupp.Som vanlig har jeg ingen anelse om hvem som skal få sokkene. Om du kjenner noen som trenger dem – gi meg beskjed! Inntil videre har de godt selskap i boksen min.

Posted on 28.01.15, in Håndarbeid, Strikkealonger 2015. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

