Moebiushals

IMG_2599På strikkekaféen i forrige uke, begynte jeg på en Moebiushals. Dette er en hals som er vridd. For å få til dette legger man opp på en litt spesiell måte, og strikker ut fra midten.

Jeg brukte Gjestal Adore Alpaka i fargene lys lilla nummer 813 og mørk lilla nummer 814. Jeg la opp 120 masker på vanlig måte med en tråd fra hvert nøste på en rundpinne nummer 6. Rundpinnen må være minst 80 cm lang, og man må legge opp ganske løst.

IMG_2604Etter at jeg hadde lagt opp maskene, snudde jeg arbeidet og stakk pinnen mellom maske en og to, og tok opp en ny maske der, og gjorde dette mellom alle maskene. De maskene man «passerer» beholdes på pinnen. Slik får man masker på hele rundpinnen, og wiren er på en måte trædd to ganger gjennom maskene. (Pinnen ligger nå som i pakken når man kjøper nye).

Pass på at maskene nå ligger slik at det bare er vridd en gang på pinnen. Ellers får du to vridninger, og det blir klumpete.

IMG_2605Strikk slik du ønsker, for eksempel bare rettmasker, til garnet er ferdig. Du strikker ut fra midten, og det øker ut til topp og bunn. Jeg strikket to omganger rettmasker, og begynte så med ett kast, to rett sammen. Dette strikket jeg til jeg hadde igjen passe med garn til en runde til. Da felte jeg av i vrangbordstrikk, 1 rett og 1 vrang. Fest alle ender godt, og du er ferdig med en kul hals!

IMG_2606Halsen var faktisk stor nok til å ta den to runder rundt halsen. Dersom du bruker tynnere pinner og enkelt garn, blir den kortere, og rekker en gang rundt halsen. Dette er jo valgfritt.

Nå har jeg veldig lyst til å begynne på et skjerf i Mor Astrup-strikk, men jeg må nok vente til jeg har fått strikket ferdig et par bestillinger… Håndarbeid har jeg hvertfall! 

Posted on 11.03.15, in Håndarbeid, Oppskrifter and tagged , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

