«Lykke»-sokker

IMG_2748 I Votte- og sokkealongen 2015 var apriloppgaven 1) Stripevotter fra Hillesvåg, 2) Vanter fra Drops og 3) Lykke sokker av Hilde Fjellberg Aas. Jeg har aldri strikket noe i den teknikken som Lykkesokkene var i – og valget falt derfor på disse. Teknikken minner om vevstrikk, og heter mosaikkstrikk.

Mønsteret er ikke til deling, men jeg satser på at det kommer til salgs på Ravelry etterhvert, det fortjener å bli strikket mye!

IMG_2749Fra restegarnslageret mitt fant jeg halvannet nøste med Sisu gråmelert i farge 1088, og et nøste Fabel print i rosatoner nummer 161. Jeg brukte pinner nummer 2,5. Halvannet nøste grått var ikke nok, men heldigvis hadde Strikkelykke et nøste som passet bra med innfargingen!

For å «advare» nye strikkere: Mønsteret krever konsentrasjon. Det har jeg hatt svært lite av de siste månedene, men ved hjelp av markering i mønsteret hvor jeg befant meg hen, kom jeg til slutt i mål… Mønsteret var (for meg) ikke forenlig med TV-titting….

IMG_2750Tidligere har jeg alltid rukket å strikke ferdig innen trekningsfristen, men denne gangen rakk jeg ikke det. Dette er ikke noe problem, selvsagt, man er bare ikke med i månedstrekningen.

Jeg gjorde et par endringer i mønsteret. Blant annet felte jeg en maske på slutten pinne 2 og 4 i stedet for begynnelsen av pinne 1 og 3 da jeg skulle begynne på hælen. Hvis jeg hadde fulgt oppskriften, hadde hælen blitt en maske skjev i forhold til mønsteret, og pedantiske meg kan jo ikke gjøre slikt 😉

IMG_2752I tillegg begynte jeg å felle til tå da det var igjen fire fargede «striper». Da mønsteret var ferdig, strikket jeg en omgang med grå, og så masket jeg sammen på tåen. Da passer sokkene utmerket til størrelse 39-40.

Disse sokkene havnet også i gavekassen, så får vi se om det dukker opp noen som ønsker seg disse.

 

Posted on 08.05.15, in Håndarbeid, Strikkealonger 2015 and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Ja disse ser ut til å ha en veldig konsentrert strikker. Tror panikken ville trenge seg frampå rimelig fort. Flotte er de!:-)

Legg igjen en kommentar

