Blå barnesokker

IMG_2757 I Fargealongen er fargen for mai blå. Jeg har lurt litt på hva jeg skal strikke i blått, og plutselig kom jeg på at jeg kunne jo strikke restegarnssokker! Frem kom Rubin i blått nummer 432, samt noe rester i hvitt nummer 402, beige og grønt av ukjent nummer, og strømpepinner i størrelse 3,5.

Jeg valgte å strikke størrelse 6-8 år, og la derfor opp 36 masker og strikket 10 omganger vrangbord med 2 rett og 2 vrang. Jeg la så inn en omgang hvitt og så en omgang grønt, og så enda en omgang hvitt igjen. Jeg strikket så 10 omganger blått igjen.

Neste stripe besto av en omgang hvitt, en omgang beige, og så en omgang hvit igjen. Etter fem nye omganger med blått, felte jeg til hæl slik:

Strikk på de bakerste 18 maskene. Strikk 17 masker, snu og strikk 16 tilbake. Snu igjen og strikk 15, snu og strikk 14 tilbake. Fortsett slik med å strikke en maske mindre på hver omgang til du har 6 masker igjen. Strikk da fortsatt frem og tilbake, men strikk en maske MER for hver omgang. Når alle maskene er strikket opp, fortsettes rundt som tidligere.

Jeg strikket så 5 omganger blått, før jeg lagde en stripe av den først nevnte. Etter 10 nye omganger med blått, lagde jeg en stripe av den andre nevnte, og så strikket jeg 10 omganger blått og ei stripe nummer 1. Da foten målte 14 centimeter felte jeg til slik:

IMG_2758Sett et merke i hver side av foten. Strikk 2 vridd sammen, strikk til to masker før neste merke og strikk to masker rett sammen før merket og to masker vridd sammen etter merket. Strikk til to masker før merket, og strikk to masker rett sammen. Strikk så en omgang uten å felle. Fell to ganger til med en omgang uten felling mellom, og fell så som beskrevet hver omgang til det er igjen 8 masker. Bryt tråden og trekk den gjennom de gjenværende maskene. Fest godt.

Jeg synes sokkene ble «rare», med lang fot – men jeg satser på at Sandnesgarn har kontroll på lengdene når det gjelder føtter. Sokkene ble lagt i boksen min, så får vi se nærmere vinteren hvor de havner…

Posted on 18.05.15, in Håndarbeid, Oppskrifter, Strikkealonger 2015 and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

