Turkise grytekluter

IMG_2753En dag jeg var innom SparKjøp for å kjøpe det siste nøstet jeg trengte til Prebens sengeteppe, fant jeg bomullsgarn i en nydelig blå/grønn farge. Jeg klarte ikke helt å gå forbi disse nøstene, så jeg adopterte fire av dem.

Jeg har tidligere strikket meg grytekluter, men ett sett grytekluter kan ofte være litt lite. Jeg fant derfor ut at jeg skulle strikke meg enda et par. I min ivrige googling, fant jeg en oppskrift som minnet om vevstrikk, men jeg er ikke helt sikker på at det kan kvalifisere til det.

Vevstrikk er veldig enkelt å strikke, da man kun strikker rettmasker. Dersom man strikker med flere farger, strikker man bare med én farge om gangen.

Jeg opp 59 masker med Bomull Sport fra Gjestal, på pinne nummer 3,5, og strikket rett tilbake.

1. pinne: Ta en maske løst av, strikk neste rett. Gjenta ut omgangen.
2. pinne: Ta en maske løst av med tråden på baksiden av masken (mot deg) –  dvs. de maskene som ble tatt av på forrige omgang, tas av nå også. Strikk neste rett. Gjenta ut omgangen.
3. og 4. pinne. Strikk alle masker rett.

Gjenta så pinne 1 – 4 til du har strikket kluten til dobbelt lengde (ca. 32 cm.). Kluten brettes i to (dobbelt) og hekles sammen med picoter slik:

IMG_2754Bruk heklenål 3,5 og hekle 1 fastmaske i et hjørne. Hekle 3 luftmasker, så 1 kjedemaske i den første luftmasken. Hekle 1 fastmaske i passe avstand fra forrige fastmaske, gjennom grytekluten.

I ene hjørnet lages en løkke ved å hekle 3 picoter etter hverandre uten fastmasker mellom, og så en fastmaske i hjørnemasken i kluten.

I originaloppskriften er det brukt to farger, det blir veldig kult, men jeg ville ha ensfargede kluter denne gangen. Nå henger de på kjøkkenet og venter på en bruksanledning.

 

Posted on 22.05.15, in Håndarbeid, Oppskrifter and tagged , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Emilie Bjørnå

    Så flotte grytekluter!
    Tusen takk for at du deler 😀

Legg igjen en kommentar

