Turkismelerte damesokker i Mellanraggi

IMG_2661 Da jeg var i Göteborg for en stund siden, kom jeg over noen nøster med Mellanraggi i turkise fargetoner nummer 28323. Jeg falt helt for garnet, og måtte bare ha med meg et par nøster…

I Skapergledes fargealong, er turkis fargen for juli. Dette passet jo utrolig bra, og jeg plukket frem igjen garnet for å strikke fine sokker.

Jeg la opp 64 masker med pinne nummer 3. Dette blir vidt nok til en ganske grov legg, så for smalere legger kan man fint legge opp feks. 58 masker. Skaftet strikket jeg 19 centimeter (tilsvarer med min strikkefasthet 40 omganger), før jeg felte til hæl – på min sedvanlige måte: Del arbeidet i to, med like mange masker på hver side (foran og bak).

IMG_2662På baksiden strikker du til hæl: Strikk til det gjenstår en maske, snu og strikk tilbake til det gjenstår en maske. Snu igjen, og strikk til det står igjen masken fra forrige omgang, og enda en maske. Snu og gjør det samme tilbake. Strikk slik frem og tilbake, og la det stå igjen en maske for hver omgang til du har 8 masker igjen.

Strikk nå motsatt, det vil si at du strikker en maske mer for hver omgang, til alle maskene er strikket opp. Fortsett med å strikke rundt. Jeg fortsatte i vrangbordstrikk både over og under foten til foten målte 19 centimeter målt fra hælen på undersiden av foten. (Dette tilsvarer i min strikkefasthet 40 omganger fra sammenstrikningen etter hælfellingen).

Fell nå til tå: Sett et merke i hver side. Strikk til to masker før merket, og strikk to rett sammen. De to maskene etter merket strikket vridd sammen. Når det står igjen 8 masker, brytes tråden og træs gjennom alle maskene. Fest alle ender godt.

IMG_2663Jeg brukte 105 gram garn, noe som er litt irriterende, da jeg hadde satset på at ett nøste var nok. Dersom man kutter en centimeter i skaftelengde (eller strikker den smalere i leggen), er det nok garn i ett nøste til sokkeparet..

Disse har jeg tenkt å beholde selv, slik at også jeg holder føttene varme!

 

 

Posted on 14.07.15, in Håndarbeid, Oppskrifter, Strikkealonger 2015 and tagged , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

