Ankelsokker

IMG_3170Småstrikkalongens julioppgave var ankelsokker. Jeg fant frem Sisu hvit nummer 1002 og noen rester av rosa i tynt garn, samt strømpepinner nummer 2,5. Jeg valgte å strikke sokkene i cirka størrelse 36.

Jeg la opp 64 masker, og strikket 12 omganger med to rett og to vrang med rosa. Hælkappen strikket jeg frem og tilbake i vrangbordstrikk over de bakerste 32 maskene i 6,5 centimeter. For å felle til hæl, strikket jeg 19 masker, strikket to rett sammen og strikket så en rett. Snu arbeidet og strikk 8 masker vrang tilbake, to vrang sammen og en vrang. Snu igjen. Strikk til en maske før «hullet» og strikk to rett sammen og en rett. Fortsett slik frem og tilbake til alle maskene er strikket opp.

Jeg skiftet så til hvit og strikket opp 17 masker på hver side av hælkappen. Første omgangen strikket jeg rett hele veien rundt. Jeg fortsatte med to rett og to vrang på oversiden av foten, og strikket glattstrikk under. Sett et merke i hver side. Annenhver omgang felles en maske i hver side av de bakerste maskene (under foten). Fell til det igjen er 32 masker på undersiden av foten.

Etter syv omganger lagde jeg fletter ved å strikke den andre masken i rettfeltene først uten å ta den av pinnen, og strikket så den andre rett. Slipp så begge maskene. Flettingen fortsetter hver femte omgang til foten måler 17 centimeter.

IMG_3171Skift til rosa for tåfelling. Tåen strikkes i glattstrikk. Fell annenhver omgang på hver side av markørene 4 ganger. Fell så hver omgang til det gjenstår 12 masker. Strikk to og to masker sammen omgangen rundt, og trekk tråden gjennom de resterende maskene. Fest alle ender godt, og strikk en sokk til – maken.

Disse passer nok godt i boksen min, og jeg er sikker på at jeg finner noen å gi dem til utpå høsten.

Posted on 15.07.15, in Håndarbeid, Oppskrifter, Strikkealonger 2015 and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

