Rosa ankelsokker

I gruppa Skaperglede på Facebook, kjøres det en fargealong. Fargen for juni var rosa, og jeg fant frem noe rosa garn jeg hadde på garnlageret mitt.

Jeg har ingen anelse om hva slags type garn det er, da magebåndet manglet. Det kjentes ut som blandingsgarn, men jeg er ikke sikker. Jeg brukte 38 gram til sokker i størrelse 39/40.

IMG_3184 Det passet til å strikke med pinne 2,5, og jeg la opp 64 masker og strikket 12 omganger med to rett og to vrang. Start med en rett, og strikk så to vrang og to rett omgangen ut, men avslutt med en rett.

Etter 12 omganger deler man arbeidet i to, og strikker hæl over de bakerste maskene. Fortsett med rett over rett og vrang over vrang. Strikk 31 masker, snu og strikk 30 tilbake. Snu arbeidet igjen og strikk 29 masker, snu og strikk 28 tilbake. Fortsett frem og tilbake og strikk en maske mindre for hver omgang, til du har 10 masker igjen.

Snu arbeidet og strikk frem og tilbake i glattstrikk. Strikk en maske mer for hver omgang til alle maskene er strikket opp.

Fortsett nå med å strikke rundt. Maskene oppå foten og sidemaskene (maske 64 og 1-33) strikkes etter diagrammet. Alle andre masker strikkes rett.

Rosa ankelsokker diagramGjenta flettingene til arbeidet måler ønsket lengde. På disse sokkene strikket jeg 17 vridninger, og to omganger til. Start så med tåfellingen.

Sette et merke midt i sidefletten på begge sider. Sidefletten fortsetter også i tåfellingen.

Felleomgang: Strikk 1. maske, strikk de to neste rett sammen. Strikk til det står igjen tre masker før merket, ta de to neste maskene løst av og sett dem tilbake vridd på venstre pinne (slik at de bakerste leddene vender til høyre), og strikk dem sammen i bakerste ledd. Dette kalles ssk (slip, slip, knit). Strikk siste masken.

IMG_3185Strikk så 1. maske, to rett sammen. Strikk til tre masker før merket, to masker strikkes ssk, den tredje strikkes rett.

Strikk felleomgang annenhver omgang 4 ganger, så hver omgang til det gjenstår 12 masker.

Disse sokkene havner først i boksen min for ukjent mottaker, før de havner på noen kalde føtter utpå høsten.

 

 

Posted on 20.07.15, in Håndarbeid, Oppskrifter, Strikkealonger 2015 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

