Daily Archives: 11.11.15

Strikket vognpose

Lill-Monica ønsket seg vognpose til sitt lille nurk som kommer i november, og da måtte jeg jo trå til!

Jeg har brukt 750 gram med Gjestal Rubin i grå farge nummer 405, og strikket med pinne 4,5. Målene på posen skulle bli cirka 50 centimeter bred og 90 centimeter lang.

For å få til dette, la jeg opp 114 masker, og strikket to vrang og 6 rett. I glattstrikkfeltene lagde jeg fletter hver 8. omgang. Jeg strikket hele posen i ett stykke, cirka 160 centimeter lang.

For at dyna inni posen ikke skal skli ned og bli klumpete, la jeg opp ekstra masker på toppen for å lage «vinger» som kneppes til langs kantene. Slik fikk jeg en «ramme» rundt hodedelen også.

Dyne kjøpte jeg på Jysk, og på Panduro fikk jeg kjøpt fòr, knapper og tråd. Klipping av dyne og fòr medførte kryping på gulv og mange mindre fine gloser. Jeg sikk-sakket rundt både dyne og fòr, før jeg festet fòret med knappenåler og tråklet det fast. Etterpå sydde jeg det sammen med symaskin.

Nederst i posen lagde jeg en overlapping av fòret fra fremsiden og fra baksiden, slik at det skal bli enklere å få ut dynen. Man kan også skifte til tynnere/tykkere dyne etter vær og temperatur. Overlappingen stenger man med trykk-knapper.

Jeg valgte å ha knapper i sidene, da posen skal ned i vognen, og dermed vil skvise sammen posen og gi enda mer varme.

Posen er ankommet Romsdalen, og jeg håper lillegullet vil trives i den!

 

