Strikket vognpose

Lill-Monica ønsket seg vognpose til sitt lille nurk som kommer i november, og da måtte jeg jo trå til!

Jeg har brukt 750 gram med Gjestal Rubin i grå farge nummer 405, og strikket med pinne 4,5. Målene på posen skulle bli cirka 50 centimeter bred og 90 centimeter lang.

For å få til dette, la jeg opp 114 masker, og strikket to vrang og 6 rett. I glattstrikkfeltene lagde jeg fletter hver 8. omgang. Jeg strikket hele posen i ett stykke, cirka 160 centimeter lang.

For at dyna inni posen ikke skal skli ned og bli klumpete, la jeg opp ekstra masker på toppen for å lage «vinger» som kneppes til langs kantene. Slik fikk jeg en «ramme» rundt hodedelen også.

Dyne kjøpte jeg på Jysk, og på Panduro fikk jeg kjøpt fòr, knapper og tråd. Klipping av dyne og fòr medførte kryping på gulv og mange mindre fine gloser. Jeg sikk-sakket rundt både dyne og fòr, før jeg festet fòret med knappenåler og tråklet det fast. Etterpå sydde jeg det sammen med symaskin.

Nederst i posen lagde jeg en overlapping av fòret fra fremsiden og fra baksiden, slik at det skal bli enklere å få ut dynen. Man kan også skifte til tynnere/tykkere dyne etter vær og temperatur. Overlappingen stenger man med trykk-knapper.

Jeg valgte å ha knapper i sidene, da posen skal ned i vognen, og dermed vil skvise sammen posen og gi enda mer varme.

Posen er ankommet Romsdalen, og jeg håper lillegullet vil trives i den!

Advertisements

Posted on 11.11.15, in Håndarbeid and tagged , , , , , . Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Merete sandvik

    Hei, fin vognpose 😃 Har du strikka i enkelt eller dobbelt garn?

  2. Hei 😊 kunne du ha forklart med teskje hvordan du gjorde d med dynen. Holder på å strikke den nå og synds den er så fin men begynner å få hetta at e ikke får til sying.

    • Så kjekt å høre at du strikker denne 🙂

      Jeg la dyna ut på gulvet, og la strikkedelen oppå. Så krøp jeg rundt med saksa og klipte til dyna slik at den ble ca samme størrelse som strikkedelen.

      Jeg gjorde det samme med fóret, men der brukte jeg knappenåler og festet strikkedelen og stoffet sammen før jeg klipte, husk sømmonn! Fóret ble klipt litt lenger enn strikkedelen (ca fem cm), og delt med saks i benenden. Dette for å få ei glipe slik at man får inn dyna.

      Så sikksakket jeg dyne og fór hver for seg.

      Og så var det frem med knappenålene igjen, og feste fór og strikkedelen sammen fra vrangen. Sy rolig og pent med maskin. Delen fra hodet og ned til føttene sys for seg (baksida), og framdelen for seg, med en liten overlapping i fotenden.

      Syingen tar tid! Ta det rolig og pent, så går det bra! Jeg er ingen syerske, men fikk det til ganske greit med tålmodighet. Lykke til! 🙂

  3. takker og bukker 🙂 jeg får hjelp med syingen av tanten til min mann 🙂 så håper jeg får til dette. har alltid hatt lyst på sånn. og vi får barn i november. så d er jo vinter mnd.