Bomullssokker «Søte frøken sommer»

Jeg kjenner flere som «klør av alt» og dermed ønsker seg bomullssokker til jul. Dette er jo et ønske jeg kan etterkomme, og jeg plukket frem Drops cotton light i rosa fra skapet mitt. I tillegg fant jeg frem pinner nummer 3,5

Nå strikket jeg vanlige sokker, ikke ankelsokker, og la opp 48 masker. Jeg strikket 5 omganger med 1 rett og 1 vrang, før jeg startet på mønsteret. Mønsteret står i Bitta Mikkelborgs bok «Sokker – strikking hele året», på side 123.

Mønsteret ble strikket over 25 masker, som dermed ble foran. Bak fortsatte jeg med 1 rett og 1 vrang. Da jeg hadde strikket 31 omganger tilsammen med vrangborden, begynte jeg med hælkappe. Jeg la opp en ekstra maske slik at det gikk opp med å ta en maske løs av og strikke en rett på rettomgangene, og alle masker vrange på vrangsiden.

Hælkappen ble 24 omganger. Jeg felte så til hæl, og plukket opp 15 masker langs hver side av hælkappen, og fortsatte med mønsterstrikk på oversiden av foten og glattstrikk under. De opp-plukkede maskene ble felt annenhver omgang.

Da foten var lang nok, felte jeg til tå annenhver omgang 7 ganger, så hver omgang en gang, før jeg strikket to og to masker sammen omgangen ut. Tråden ble så trukket gjennom de gjenværende maskene, og festet godt.

Nå er det bare å pakke dem inn, og finne et tre å putte dem under.

Posted on 23.11.15, in Håndarbeid and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

