Liverpool-grytekluter

IMG_3366Noen som står på julegavelista vår, er ihuga Liverpoolfans. Jeg fikk lyst til å strikke grytekluter til dem, og jakten på det ultimate mønsteret startet.

Mønsteret på fuglen fant jeg på Ravelry, og høyden var på 60 masker. Jeg fant frem pinne nummer 3, og la opp 120 masker med Anna&Claras bomullsgarn i rødt nummer 18-1660. Fuglen strikket jeg i hvit nummer 13100.

Først strikket jeg et par omganger i rødt. Jeg regnet ut hvor midten av kluten var, og plasserte fuglen midt på. Det ble 12 masker før og etter mønsteret. Den første masken og maske nummer 61, er kantmasker som ikke strikkes med i mønsteret.

IMG_3367Da mønsteret var ferdig, strikket jeg med rødt til klutene var firkantete. Etterpå heklet jeg fastmasker rundt hele kluten, og laget hemper.

Jeg ser i etterkant at klutene kunne vært litt smalere, og at det nok hadde klart seg med 100 masker.

Med disse gryteklutene avsluttet jeg novembers garnforbruk. Jeg har brukt 957 gram, og kjøpt 550. Garnet jeg har kjøpt skal brukes til julegaver.

 

 

 

Posted on 04.12.15, in Håndarbeid and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Hei! Strikket du fram og tilbake rett og vrangt eller rundpinne??

Legg igjen en kommentar

