Troika-konfekt

IMG_3364Jeg kom over en oppskrift på Troika-konfekt her en dag, og ettersom det er flere i husstanden som liker slikt, fant jeg ut at jeg skulle lage en god porsjon.

Oppskrifta fant jeg hos Det søte liv, som har mange gode oppskrifter på litt av hvert.

Nå syntes jeg det ble litt lite å lage bare en liten langpanne, så jeg doblet oppskrifta og brukte ei stor langpanne.

Å kjevle ut marsipanen var sånn sett det vanskeligste. Det var ikke bare enkelt å få den til å passe langpanna, samtidig som den helst skulle være jevnt kjevlet. Jeg skar bort det overflødige og håpte det beste.

IMG_3365IMG_3368Smelting av nougat gikk som en lek over vannbadet, og med en god slikkepott fikk jeg fordelt dette utover marsipanen. Etterpå satte jeg langpanna i kjøleskapet, hvor den fikk stå til dagen etterpå. Troika er ikke laget på en times tid!!

Dagen etter kokte jeg opp vann og laget sterk bringebærgelé. Da denne var avkjølt, helte jeg den over nougaten. Jeg lot langpanna stå litt på benken etterpå, til geléen hadde stivnet litt. Å flytte en langpanne med flytende væske over gulvet, anså jeg som litt risikabelt. Jeg hadde ikke lyst til å vaske gelé av gulvet…..

IMG_3369Da geléen var godt stivnet, smeltet jeg kokesjokolade blandet med litt delfiafett over vannbad. Jeg brukte en skarp kniv til å dele opp troikaen i biter.

Bitene satte jeg pent på en gaffel, og brukte ei skje til å øse over biten. Etterpå satte jeg den på en bakepapirkledd langpanne. Jeg fant ut at det lønner seg å la sjokoladen kjølne litt før den helles over bitene, da geléen ellers kan smelte.

IMG_3370Å få sjokolade over alle bitene tar tid! Her er det bare å sette av dagen. På grunn av ryggen min, måtte jeg ta flere pauser, men det gikk sakte og sikkert fremover. Det ble tilsammen rundt 200 biter, som må oppbevares i kjøleskap.

Konfekten smakte utmerket, og vil bli et fast innslag i heimen til jul!

 

 

Posted on 07.12.15, in Oppskrifter, Spiselige gleder and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

