Sarah Bernhardt-konfektbiter

Jeg har ikke bakt så mange slag til jul i år, men har heller brukt tiden på å lage konfekt. Kaker går det ikke så mye av, og jeg har jo bakt de slagene som slukes: Smultringer, risboller (både med mørk og hvit sjokolade) og nøttekaker. Også får jeg noen krumkaker av svigermor. I tillegg har jeg «Bestefars favoritter» og «Bestemors doble havreflarn». Jeg er helt sikker på at vi klarer oss….

Det var Carina som tipset meg om denne konfekten, og jeg fant oppskriften på godt.no.

Jeg brukte den lettvinte metoden med å bruke ferdig kransekakemasse fra Odense. Denne trillet jeg litt tynnere, og skar opp i biter. Det ble 29 biter, og jeg vurderte å bruke en rull til med kransekakemasse, men fant ut at jeg skulle se hvor langt kremen rakk først.

Kremen tok jeg i en krempose, og brukte en stor tip. Jeg lagde små «dærter» på kakene, og satte dem i kjøleskapet. Jeg så at jeg hadde krem til en batch til, og der ble det 30 biter til.

IMG_3418Av sjokolade brukte jeg to plater lys kokesjokolade og en plate mørk. Dette smeltet jeg i vannbad. Jeg brukte først ei skje for å lage striper over kremen, men det fikk jeg ikke til å bli pent. Jeg fant derfor frem en krempose og tip nummer 3 – og vips så ble alt så meget bedre! Jeg ser dog at det kan bli finere å bruke kun mørk sjokolade.

Jeg fant frem mange små plastesker, og satte konfekten oppi. Deretter gikk de rett i fryseren, ettersom konfekten bare holder seg en dag eller to i kjøleskapet. De skal visstnok tine ganske fort, så det er sannsynligvis tidsnok å ta dem frem når man setter på kaffen.

En tyvsmak måtte til, og jeg må si at de ble veldig deilige!

Med dette ønsker jeg dere alle en riktig god jul! 

Posted on 23.12.15, in Oppskrifter, Spiselige gleder and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

