Sokker med Barcelonamerke

IMG_3421Noen jeg kjenner, er ihuga Barcelona-fan. Ettersom denne hadde behov for noen varme sokker, fant jeg ut at jeg kunne strikke sokker, med logo, som julegave.

Jakten på garn var ikke enkel. Burgunder er ikke så lett å oppdrive, men jeg fant det i garntypen Fabel hos Norwegian Spirit på jernbanestasjonen.

Fargene jeg har brukt er: Kongeblå nummer 108, burgunder nummer 113, sennepsgul nummer 111, offwhite nummer 100, rød nummer 106 og svart nummer 400. Jeg kjøpte 100 gram kongeblå, og 50 gram i hver av de andre fargene.

Jeg la opp 72 masker med kongeblå på pinne 2,5 og strikket 10 omganger med 1 rett og 1 vrang. Jeg delte så sokken i to, og strikket yttersiden av sokken i glattstrikk, mens innsiden fortsatt ble strikket i vrangbordstrikk. Etter 45 omganger i glattstrikkfeltet, strikket jeg 10 omganger vrangbordstrikk rundt hele sokken. I glattstrikkfeltet broderes logoen med maskesting når sokken er ferdig strikket.

Nå delte jeg sokken ved at maskene som hørte til forsiden av foten ble satt på en pinne, og maskene som hørte til baksiden (hælen) ble satt på en annen pinne. Halvparten av de glattstrikkede delen er på forsiden av foten, og den andre halvdelen på baksiden.

IMG_3420Jeg strikket nå hælkappe over de bakerste 36 maskene ved å *strikke en rett og ta en maske løs av*. Gjenta fra *-* ut pinnen. På vrangsiden strikket jeg vrang over alle maskene. Gjenta disse to omgangene til du har strikket 36 omganger, avslutt med en pinne fra rettsiden.

Fell til hæl slik: Strikk 23 masker, stikk to vrang sammen og en vrang. Snu og strikk 12 masker tilbake, strikk to vridd rett sammen, og en rett. Snu og strikk til en maske før hullet. Strikk to masker vrang sammen og en vrang. Snu. Fortsett slik frem og tilbake til alle maskene er strikket. Du har nå 24 masker på pinnen.

Plukk opp 20 masker langs hælkappen på hver side, og strikk disse i glattstrikk. Forsiden av sokken strikkes i vrangbordstrikk som tidligere.

Sett et merke i hver side, ved overgangen til forsiden av sokken. Det er en fordel om første og siste maske på forsiden er en rettmaske. Det felles i h ver side en maske ved å strikke den rette masken som er først på forsiden (etter merket) rett sammen med den siste masken før merket.

Når du har strikket forsiden, tar du den siste rette masken før merket og strikker denne vridd rett sammen med den første masken etter merket. Gjenta slik felling annenhver omgang til det står igjen 36 masker på undersiden av foten. Det er hele tiden 36 masker på oversiden av foten.

Strikk så til foten måler ønsket lengde. Disse ble strikket i størrelse 40-41. Det ble derfor strikket 36 omganger fra siste felling fra hælen til jeg startet på tåfellingen.

Flytt merketrådene i siden frem til den omgangen du er på. Strikk de to siste maskene før merket rett sammen og de to første maskene etter merket vridd rett sammen. Strikk en omgang hvor du feller i hver side, og så tre omganger uten felling. Strikk så en felleomgang, og så to omganger uten felling. Enda en felleomgang må til, før du strikker en omgang uten felling. Heretter felles det hver omgang til det er 24 masker igjen på pinnene. Strikk to og to masker sammen, og kutt tråden (den bør være 20-30 centimeter lang), og træ tråden gjennom maskene.

Etterpå festes alle ender godt, og tråden på tåa træs et par ganger til gjennom maskene før den festes meget godt.

barcelona fcSå kommer jobben!! Logoen skal sys på! Her er det bare å smøre seg med tålmodighet!

Logoen fant jeg, ved et Google-søk, på bloggen «Crafting with Steph». Logoen sydde jeg med maskesting, og her må det telles hvor man skal starte og slutte.

Jeg startet nederst i midten, og tok det derfra. Beregn god tid i godt lys!

Så er det bare å satse på at mottakeren liker sokkene! 

 

 

 

Posted on 28.12.15, in Håndarbeid, Oppskrifter and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

