Grove rundstykker

IMG_3633 Til jul fikk jeg en Kenwood Major på 1200w. Jeg skjønner ikke de som kjøper seg en kjøkkenmaskin på 300w (f.eks. Kitchen aid), da denne ikke klarer å elte mer enn 1 liter mel! Håndmikseren min er jo kraftigere!! Nei, jeg ville ha muligheten til å bake f.eks. brød og rundstykker, og en dobbelt smultringdeig til jul.

Etter to uker i solen, var det helg igjen. Da var det på tide å prøve ut vidundermaskinen! Jeg fant en rundstykkeoppskrift på morshjemmebakte.no. Jeg brukte tørrgjær i stedet for fersk gjær, og håpte det funket. I tillegg byttet jeg ut halvparten av det grove melet med havregryn.

IMG_3635Kjøkkenmaskina er fantastisk, og det tok ikke lange tiden før deigen var ferdig eltet! Deigen ble satt til heving, og så trillet ut til rundstykker. De ble stekt på 220 grader midt i ovnen.

Jeg valgte å avkjøle dem littegrann før vi delte noen og spiste til kyllingsalaten Rune hadde laget.

En perfekt lørdagslunsj!

Posted on 23.01.16, in Spiselige gleder and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. er det hvetemel i det. Jeg tåler ikke hvetemel. Får jeg må ha speltmel.

Legg igjen en kommentar

