Scones

Etter at det kom ei flott kjøkkenmaskin i hus, måtte jeg bare bake scones i helga!

Oppskriften er den samme som da jeg lagde scones i sommer, men det gikk litt fortere å bruke kjøkkenmaskina ja….

IMG_3645Ingredienser:
365 gram hvetemel
23 gram bakepulver
75 gram smør
1,7 dl melk
1 egg
45 gram sukker
80 gram rosiner (kan sløyfes)

Fremgangsmåte:
1. Bland hvetemel, bakepulver og sukker med smør. Smuldre det sammen med fingrene (eller bruk en bakemaskin) slik at du får en jevn blanding uten klumper.
2. Bland egget med melken og hell i den tørre blandingen mens du rører hele tiden.
3. Ta deigen ut på benken og kna den litt sammen. Tilsett rosiner dersom du ønsker det. Dekk til deigen og la den hvile ca. 10 minutter før du kjevler den ut.
4. Kjevle ut deigen ca.4-5 cm tykk og stikk ut rundinger. La hvile en time før de settes ovnen. Stekes på 220 grader i 10-12 minutter.

Jeg holdt på å gå på en smell, da jeg ikke fant rosiner! Boller og scones med rosiner synes jeg er veldig mye bedre enn de uten. Etter iherdig endevending av skuffene, fant jeg en hel pakke, og dagen var reddet!

I stedet for å kjevle ut og trykke ut scones, trillet jeg dem som rundstykker. Jeg var nøye og veide alle sammen, slik at de veide 50 gram hver – da er de like store. Den siste som ble laget ble dog litt større enn de andre, men den er jo da perfekt å prøvesmake! Til sammen ble det 16 scones.

IMG_3646Etter stekingen så jeg at 40 gram per scone nok blir mer passe størrelse. Jeg hadde nemlig tenkt at de skulle være ganske små. De ble uansett veldig gode og faktisk luftige!

Jeg hadde tenkt å fryse disse og ha dem til neste helg, men det spørs nok om jeg ikke må bake en ny porsjon…. 

 

 

Posted on 02.02.16, in Oppskrifter, Spiselige gleder and tagged , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

