Krydderkake med kefir

8188_10153435306166129_1352294323662292721_nPå lørdag hentet vi det aller meste av flyttelasset mitt fra Lyngbø. Eneboerhulelivet er over – denne gang for godt. Jeg er ikke i stand til å gå opp og ned trapper og bære esker, og heldigvis fikk vi hjelp av Silje K og Sindre.

Ettersom Silje K skulle ha med en kake til Alvøen skolekorps sin basar på søndag, fant jeg ut at jeg kunne bake mens de bar esker!

Oppskriften passer til stor langpanne, og Silje K fant den på klikk.no.

Ingredienser:
200 gram smeltet smør
1 l kefir
500 gram sukker
650 gram hvetemel
4 ts natron
2 ts kanel
2 ts kardemomme
2 ts nellik

I tillegg brukte jeg 2 ts ingefær, da jeg synes det hører til i krydderkake.

Fremgangsmåte:
1. Smelt smøret
2. Ha smøret opp i en bakebolle, og tilsett kefir og sukker
3. Bland de resterende ingrediensene, og ha disse oppi røren.
4. Dekk en dyp langpanne med bakepapir, og hell røren oppi.
5. Stek nederst i ovnen på 175 grader i cirka 40 minutter. Jeg satte den først inn i midten i cirka 15 minutter, før jeg oppdaget feilen, og satte den nederst de resterende minuttene…det gikk bra – heldigvis…

Denne kan godt serveres lun med is til – det er kjempegodt! I tillegg er den glimrende å fryse! Og smaken var rett og slett nydelig!

Nå håper jeg kaken går unna, og gir gode inntekter til skolekorpset!

 

Posted on 14.03.16, in Oppskrifter, Spiselige gleder and tagged , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Denne kaken blir servert i mitt hjem i dag.

Legg igjen en kommentar

