Sokkene «Yme»

Min venninne ønsket seg også sokkene «Yme» til bursdagen sin, og jeg slo opp i Bittas sokkebok. Jeg har brukt Anna&Claras bomullsgarn fra Søstrene Grene i fargen grønn nummer 16-5924 og pinne nummer 2,5. Det gikk med 72 gram garn.

Mønsteret går fint å lære utenat, men jeg trengte et par rapporter før det satt skikkelig. Selv om det kun strikkes rette og vrange masker, blir mønsteret meget effektfullt.

IMG_3918 Jeg har nok pinner til at jeg kan strikke begge sokkene samtidig. Så jeg strikker vrangborden på den ene, så på den andre. Etterpå strikket jeg leggen på den ene i besøk, og begynte på den andre leggen. Da jeg var ferdig med hælkappen på sokk nummer én og skulle starte på nummer to, så jeg at på den første sokken har jeg jo strikket fullstendig galt! Hele hælkappen OG leggen! Det var ikke mulig å jukse til feilen, så det var bare å rekke opp alt sammen….

Nybegynnere tror kanskje at det bare er de som gjør slike stygge feil, og må rekke opp igjen. Det kan jeg virkelig avkrefte! Eneste unnskyldningen jeg har for at feilen oppsto, var at jeg startet å strikke mønsteret i besøk uten oppskriften foran meg. Jeg trodde jeg kunne mønsteret….

IMG_3919Resten av sokkene gikk slik det skulle, og kunne bli overrakt Carina på bursdagen hennes.

Disse sokkene avsluttet mars-regnskapet mitt for garn. Jeg har brukt 444 gram garn (1.013 meter). Ettersom jeg skal strikke en genser og et vognteppe i april, kjøpte jeg 1.550 gram (3.700 meter) garn. Nå vet jeg ikke om flere bestillinger, utenom en løper, så jeg håper at resten av året viser et garnforbruk som er høyere enn garnkjøp….

 

Posted on 30.03.16, in Håndarbeid and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

