Monthly Archives: april 2016

Gåtur til Åstveit – og hjem igjen

IMG_4009Onsdag hadde jeg samtale med min veileder, og ettersom det var turdagen min OG fint vær (spesielt det siste…), gikk jeg til og fra.

På turen til Åstveit gikk jeg via Eidsvågneset, slik at jeg kunne hoppe på bussen dersom jeg fikk dårlig tid. Jeg gikk ganske fort, og jeg fulgte med på min virtuelle treningspartner som holdt 4 kilometer i timen. Jeg måtte gå fortere enn dette for å komme frem i tide.

Jeg gikk 8,64 kilometer på en time og 49 minutter. 10 minutter til gode før møtet startet, kaller jeg bra beregning. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 5 kilometer i timen.

IMG_4012IMG_4014 Gjennomsnittsspulsen min var på 122 slag i minuttet (66% av makspuls), med en maks på 145 slag i minuttet (78% av makspulsen min). Jeg forbrant 865 kalorier på turen.

På møtet satte vi opp aktivitetsplan for fire nye uker, og det er mye egentrening på planen. Det er også arbeidstrening på planen, så vi håper jeg får plass et kjekt sted.

IMG_4016Etter møtet ruslet jeg hjemover igjen. Denne gangen gikk jeg over Munkebotn. Man må jo ha littegranne variasjon. Jeg markerte begynnelsen av bakkene ved forbudsskiltet, og gikk så fort jeg kunne oppover bakkene.

Tiden ble stoppet da jeg kom frem til veien til Eidsvågsfjellet. Opp bakkene brukte jeg 16,37 minutter, og det er 1,17 kilometer opp. Pulsen min var på gjennomsnittlig 143 slag i minuttet (79% av min makspuls), med en maks på 152 slag i minuttet (83%). Bakkene kostet meg 200 kalorier. Dette skal jeg bruke som sammenligningsgrunnlag fremover.

Ved Langevatnet satte jeg meg på benken og spiste litt, før jeg rusle opp til Garpetjernet. Jeg kjente at bakken opp hjemme kom til å bli veldig tunge, så jeg møtte Rune på Rema og fikk skyss den siste kilometeren.

IMG_4017IMG_4019Hele turen hjem var på 6,74 kilometer. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 4,3 kilometer i timen. Pulsen min lå på 123 slag i minuttet (66%) som den pleier, med en maks på 152 slag. Jeg forbrant 800 kalorier på turen.

Til sammen gikk jeg 15,38 kilometer denne dagen, og jeg kjente den deilige stølheta komme sigende utover kvelden!

Styrketrening med Andrea

Etter noen dager nedgravd, klarte jeg heldigvis å komme meg på trening med Andrea på tirsdag. Hun hadde planlagt ei treningsøkt jeg garantert ble utslitt av – som vanlig.

Etter et par kilometer på tredemølle og dynamisk oppvarming, var det i gang med benkpress.Her tok jeg først 12 repetisjoner på 22,5 kg, før jeg tok 2 sett på 12 repetisjoner med 25 kg. Etterpå var det tilbake på 22,5 kg, og de siste 12 løftene. Jeg kjenner teknikken sitter bedre og bedre, og jeg merker mer selv når den svikter. Fremskritt der også, altså.

Så var det klart for Andreas fantastiske sirkeltrening. I dag var det 3 øvelser etter hverandre uten pause, og hver øvelse varte i 60 ekstremt lange sekunder.

De tre første øvelsene var skøytehopp, utfall bakover og «armwave» med tau. Jeg fikk så 90 sekunders pause, før «jumping Jacks», knebøy med ball og burpees (drepere). De siste øvelsene var «veggball», løpe opp og ned fra stepkasse, og hive en ball på 6 kilo i gulvet. Alle tidligere rekorder ble slått, og et par ble fullstendig gruset.

PulsAndrea var grei med meg og lot meg få puste litt ut, før hun kjørte alle øvelsene på meg i 20 sekunder hver, uten pause mellom. Jeg trenger vel ikke å si at jeg var veldig, veldig sliten etterpå??

Med oppvarming og trening, trente jeg på i halvannen time.  På styrketreninga var gjennomsnittspulsen min 114 slag i minuttet (62%), med en maks på 154 slag (85%). Jeg forbrant 304 kalorier på styrkeøkta, og til sammen 508 kalorier på hele treningen.

Nå grugleder jeg meg til neste uke!

 

 

Gåtur fra sentrum igjen

IMG_3986Onsdag hadde jeg en avtale i sentrum, og benyttet anledningen til å få noen ekstra kilometer på hjemveien. Det var jo tross alt turdag!

I tillegg skinte solen fra relativt skyfri himmel, og vi som bor i Bergen vet å benytte oss av finværsdagene.

Man vet jo aldri hvor lenge de varer (de varer sjelden lenge), og hvor lenge det er til neste finværsbyge.

Turen startet ved teateret, og fortsatte utover i Sandviken.

IMG_3989IMG_3988Jeg prøvde å gå litt andre veier enn dagen før, men det er faktisk ikke så veldig mange alternativer, om man ikke skal bli gående opp og ned gater uten å komme nærmere hjem, da…

IMG_4005IMG_3999I stedet for å gå om Munkebotn og Sandviken sykehus, valgte jeg å stikke innom Gamle Bergen.

Her var det livat med mye fugler, og spurvene tok sandbad og lagde «store» groper i grusveien.

Turen var på 6,13 kilometer, og jeg var ute i nesten to timer.

Jeg har med andre ord holdt et behagelig rusletempo…

Gjennomsnittlig bevelgeseshastighet var på 4,1 kilometer i timen.

IMG_4001IMG_4002RutePulsen min koste seg på gjennomsnittlig 105 slag i minuttet (57%), med en maks opp trappene på 139 slag i minuttet (75% av makspuls). Jeg forbrant 648 kalorier.

Jeg kjenner at det er veldig deilig med slike rusleturer, og de hjelper meg godt å nå kilometermålene mine!

Gåtur hjem fra sentrum

Tirsdag var jeg på SATS og ble slitt ut av Andrea. Ettersom det var så innmari fint vær, fant jeg ut at jeg skulle rusle hjem igjen.
IMG_3960IMG_3963IMG_3962 Etter å ha spist litt, ruslet jeg bortover til Festplassen, og videre bortover de gatene jeg fant for godt. Retningen var hjemover, og det holdt jeg sånn noenlunde.

IMG_3967IMG_3972IMG_3971Jeg fant ut at jeg skulle ta noen bilder i svart-hvitt, og fikk litt dilla på det der jeg tuslet bortover veiene. Jeg har nemlig kvittet meg med et par begrensende overbevisninger!

IMG_3982IMG_3985IMG_3980IMG_3977For det første trenger jeg ikke å gå minst fem kilometer for å gå ut en tur, og for det andre trenger jeg ikke gå så fort jeg kan. Det viktigste er å være i bevegelse.

En annen grunn for at jeg gikk rolig, var at jeg var så sliten etter styrketreninga, at jeg hadde ikke så veldig mye å gi…. men det er likevel godt å gå litt og få løst opp litt i musklene – også i tuslefart.

Jeg brukte litt over to timer på å rusle 7 kilometer. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 4 kilometer i timen. Et meget behagelig tempo.

IMG_3973Puls hadde jeg hele veien, men den lå gjennomsnittlig på bedagelige 113 slag i minuttet (61% av min makspuls). Toppen nådde jeg på vei opp trappene, med 144 slag i minuttet (78%). Jeg forbrant 807 kalorier.

Det var en fin og behagelig tur, som fikk meg i godt humør!

 

Styrketrening med Andrea

Tirsdag er styrketreningsdag, og ferdig oppvarmet møtte jeg Andrea til vanlig tid.

Vi startet i dag med en kroppsanalyse, og jeg hadde gått ned 1,7 kilo på to uker! 1 kg av dette var fett, men jeg likte ikke at 700 gram muskler hadde forsvunnet…. Jeg må nok skrive opp hva jeg spiser igjen, slik at jeg får oversikten over om jeg får i meg nok proteiner.

Benkpress ble starten i dag også, og denne gang tok vi bare stanga på 20 kilo. Jeg tok 10 repetisjoner og fem serier. Da klarte jeg ikke mer. Uansett en stor fremgang siden begynnelsen, da jeg tok 7-8 repetisjoner…

For å sjekke om formen min har blitt noe bedre, tok vi samme øvelser som første timen i begynnelsen av mars, og sammenlignet resultatet.

Andrea fant frem en step, og øvelse A var å gå opp og ned på denne. Øvelse B var knebøy. I mars klarte jeg 12 og 13 skritt på step-en på 30 sekunder, denne gangen 13 og 14. Jeg må bli veldig mye kjappere i bena om jeg skal klare flere. I knebøy gjorde jeg 17 og 19 sist, nå gjorde jeg 23 og 23.

Andre sett av øvelser var ropeslam og spidermanplanke. I mars klarte jeg 20 og 24 slag med tauene på 30 sekunder, denne gangen klarte jeg 24 og 30. Spidermanplanken er helt jævlig, og i mars klarte jeg 2,5 og 2, nå 2,5 og 3. Om jeg skal klare flere, må jeg bli sterkere i hele meg, den suger krefter!

PulsDet siste paret av øvelser var «Jumping jacks» og kroppshev i slynge. I mars hoppet jeg ikke ut, slik man skal. Nå hoppet jeg, og klarte 16 og 15. Kroppshevingen i slynge kan varieres med hvor man står og hvor langt man strekker seg, så der tok vi ingen telling. Den var tung likevel….

Fordi jeg hadde vært så flink, fikk jeg en bonusøvelse!! Dette var sidehopp over strikk (strikken lå flatt på gulvet), og så ned på kne og opp igjen. Denne øvelsen er svintung, og jeg klarte 8 repetisjoner på 60 sekunder.

Inkludert dynamisk oppvarming og kroppsskanning, holdt vi på i 1 time og 17 minutter. Snittpulsen min var på 111 slag i minuttet (60%), med en maks på 154 (84%). Jeg forbrant 484 kalorier på økta.

Inntil neste uke får jeg trene litt styrke hjemme, spesielt armhevinger. Så får vi se hva slags fæle ting hun skal ha meg til å gjøre neste uke… 

 

Åstveit-Munkebotn-Eikebakken

IMG_3947Mandag var det klart for oppmerksomhetstrening og stressmestring på Åstveit. Da vi var ferdige for dagen, fant jeg frem pulsbeltet mitt – finværet innbød til en god tur hjem.

Jeg stakk innom butikken på veien til Munkebotn, og ved bommen spiste jeg nyinnkjøpt smoothie og en banan.

Oppoverbakkene var ikke så fæle, selv om jeg etterstrebte å ha en snitthastighet på 4 kilometer i timen.

Da jeg kom opp til Langevatn, hadde jeg brukt 22 minutter på de 1,44 kilometrene opp bakken. Sist brukte jeg en halvtime, men da tok jeg det jo også veldig med ro.

IMG_3948IMG_3951IMG_3953Resten av turen luntet jeg avgårde, med Trines råd fra oppmerksomhetstreningen i hodet – nemlig å være til stede. Kjenne at man går. Se på naturen rundt seg. Likevel brukte jeg et kvarter kortere tid fra Langevatnet og hjem enn sist.

IMG_3956IMG_3957IMG_3955RuteTuren var på 7,64 kilometer, og jeg var ute i to timer. Gjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 4,3 kilometer i timen. Gjennomsnittspulsen min var på 118 slag i minuttet (64%), med en maks på 142 slag i minuttet (77%). Jeg forbrant 744 kalorier på turen.

Jeg nøt turen til fulle, og er enda nærmere målet mitt om å gå 10 mil!

%d bloggers like this: