Vognteppe i Mariusmønster

IMG_4177Rune skal bli farfar. For å ønske den lille velkommen til verden, ble vi enige om at jeg skulle strikke et vognteppe. Jeg er rimelig lei Mariusmønster nå, men foreldrene ønsket Mariusmønster til sin lille – og da måtte det jo bli det….

Jeg har brukt Gjestal babyull i fargene koksgrå nummer 827 og lyseblå nummer 804. Det gikk med 208 gram av hovedfargen, og 72 gram av mønsterfargen.

IMG_4178 Det ble lagt opp 99 masker med dobbel tråd på pinne 4,5, og strikket 6 riller. Etterpå fortsatte jeg med glattstrikk, først to omganger i bunnfargen, så etter mønster, som finnes flere steder.

De 6 første og siste maskene ble på hver omgang strikket rett. Jeg talte ut fra midten hvor jeg skulle starte mønsteret. Slik blir mønsteret riktig uansett hvor mange masker man har.

Etter at mønsteret var ferdig, strikket jeg 20 centimeter med bunnfargen. Så startet jeg på mønsteret igjen, men speilvendt av det forrige. Det tar lengre tid å strikke mønster fra vrangen, men det er veldig mye morsommere enn å strikke «uendelige» centimetere med bunnfargen…..

IMG_4179Jeg avsluttet som jeg begynte, med to omganger i bunnfargen og 6 riller. Jeg felte av etter den sjette rillen.

Nå er det bare å vente på at den lille kommer!

Posted on 04.05.16, in Håndarbeid and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

