Monthly Archives: juni 2016

Garpetjernet og Gamle Bergen

IMG_4299Onsdagen var jeg på jobb, og etterpå møtte jeg min mor for å dra til sentrum og ordne noen ærender. Vi fant ut at vi hadde gått nok da vi kom hjem igjen, og slappet av resten av kvelden.

Torsdagen var det igjen knallvær, og ettersom jeg hadde lyst til å vise min mor Garpetjernet, tok vi oss en fin gåtur dit opp.

I tillegg ville hun gjerne se Gamle Bergen, så da tok vi en liten svingom nedom der også.

IMG_4293IMG_4310Jeg plastret hælen min på forhånd, slik at vi skulle slippe å avbryte turen på grunn av mine ikke-inngåtte sko.

Det er bra stigning opp til Sølvberget og opp bak høyblokka, og de siste 100 metrene opp til tjernet, er tøffe. Her er det steinete og bratt. Vi kom oss likevel ganske greit opp.

Oppe i tjernet så vi en andefamilie med fem små unger, som svømte rundt. De kom rett mot oss, og håpte nok at vi hadde med mat til dem. Det hadde vi ikke…

IMG_4313 IMG_4312Etter en tur rundt tjernet, gikk vi ned igjen og bort til Sandviken sykehus, og derfra ned til Gamle Bergen. Her vandret vi litt rundt, og satte oss på en benk og spiste banan. Det var lite vann hos fuglene, og andedammen kunne virkelig trengt en god vask.

IMG_4314For å få litt avveksling i turen, og ikke gå frem og samme vei, gikk vi om Nyhavn og Jægermyren hjem igjen. Vi var en liten tur på butikken for å handle til middagen, og så ruslet vi rolig opp bakkene hjem.

Turen var på 8,04 kilometer, og vi var ute i litt over tre timer. Gjennomsnittspulsen min var på 103 slag i minuttet (56% av makspulsen min), med en maks på 148 slag i minuttet (80%). Pulsbeltet viste at jeg hadde under 70 i puls opp bakkene, så det hadde tydeligvis begynt å tulle litt. Det fikk en god vask da vi kom hjem, slik det pleier.

RuteGjennomsnittlig bevegelseshastighet var på 3,7 kilometer i timen, og jeg forbrant 709 kalorier.

Hittil i juni har jeg altså gått 19,24 av 100 kilometer – alt talt med. På garmin.no teller bare kilometre og kalorier som er med pulsklokke og -belte. Til og fra jobb og buss teller altså ikke med der. Der har jeg fullført 20% av kilometrene, og 29% av kaloriene.

Etter middag var det bare å takke min mor for besøket, og håpe vi ses igjen snart!

Advertisements

Sykling og gåtur

IMG_4269På tirsdag forrige uke var Andrea bortreist, og jeg fikk beskjed om å trene på egenhånd. Slikt adlyder man selvfølgelig.

Jeg tok med min mor til sentrum, og plasserte henne i sittegruppen på SATS. Der kunne hun lese aviser og slappe av, mens jeg syklet i den nye spinningsalen.

Etter noen minutter på sykkelen, gikk jeg opp for å ta benkpress. Der tok jeg først 10 repetisjoner med bare stanga for å varme opp. Deretter ble jeg småtøff, og la på til 35 kilo.

Da jeg ikke hadde noen til å sikre, ga jeg meg på 4 repetisjoner. I gjengjeld tok jeg 4 serier, med 4 repetisjoner i hver. Småfornøyd måtte jeg sende skrytesnap til Andrea.

Jeg hentet så min mor fra «foreldreparkeringen», og vi begynte på gåturen hjemover.

Ettersom det ikke er så ofte min mor får vandret rundt i sentrum, gikk vi først til Festplassen og så videre utover Bryggen.

IMG_4270IMG_4272Vi så Statsraaden, og gikk oppover forbi Mariakirken. Her begynte skoene mine å ta meg, og jeg stoppet for å plastre hælen min.

Dette hjalp ikke stort, så vi tok turen over Bergenhus festning og ned til Bontelabo. Derfra tok vi bussen hjemover.

RuteDa vi kom hjem hadde vi gått 5,45 kilometer, og vært ute i nesten tre timer. Vi beveget oss i halvannen av disse, og den halvtimen jeg var på SATS er også medtelt i de tre timene. Det er også et par turer innom noen butikker på veien – samt venting på buss og transport med denne.

Min gjennomsnittspuls ble på 98 slag i minuttet, med en maks på 129 slag. Jeg forbrant 559 kalorier.

Turen førte til at jeg nå har gått 22,87/100 kilometer i juni. Det er heldigvis flere dager igjen!

Nylandsveien

13423949_10153646651381129_4749711875147501429_nMandag forrige uke, kom min mor på en liten visitt. Utpå kveldingen gikk vi ut en tur for å få beveget oss littegranne.

Vi valgte å ta turen om Nydalsveien ettersom det ble sent før vi kom oss ut. Sola skinte, det var godt og varmt, og vi nøt turen!

I tillegg er det lenge siden jeg har gått denne runden nå, jeg har stort sett trent andre steder.

Turen var på 2,7 kilometer, og vi var ute i 44 minutter.

13419134_10153637039231129_3833315914566886554_nMin mor «tvang» meg til å løpe de siste hundre metrene i Nydalsveien, så jeg fikk opp pulsen litt.

Gjennomsnittspulsen min var på 102 slag i minuttet (55%), med en maks på 138 slag (75%), på slutten av løpinga. Vår gjennomsnittlige bevegelseshastighet var på 4,2 kilometer i timen, med en maks på 10,4 kilometer i timen.

Maksen ble nådd da jeg løp. Jeg klarer ikke å holde den hastigheten så lenge, men det er da kjekt at jeg i det hele tatt får kroppen såpass i bevegelse!

Jeg forbrant 242 kalorier på turen.

RuteNår det gjelder målene mine jeg har laget meg på garmin.no, har jeg igjen en del kilometer og kalorier til jeg har klart dem, men jeg kommer nærmere og nærmere!

 

 

«Walk with me»-sokker

IMG_4315 Et søk på garnstudio sine sider, får frem mange par fine sokker. Jeg så primært etter hullstrikk og fletting.

Sokkene «Walk with me«, syntes jeg var så fine at jeg ville strikke dem. Jeg fant frem Drops Cotton light i lys blå nummer 08, og pinner nummer 3 og 3,5.

Det gikk med 112 gram garn, og da lagde jeg leggen en «fletterute» kortere. Jeg syntes de ble så innmari lange, og var usikker på om jeg hadde nok garn.

Opprinnelig strikkes sokkene i ullgarn, og med pinne 5, men 60 masker på pinne 5 blir veldig stort, også til mine legger.

Mottakeren er veldig mye smalere i leggene enn meg, så derfor gikk jeg ned i pinnestørrelsene.

IMG_4316Jeg kunne nok ha strikket med pinne 3 nedover hele leggen, men foten ble veldig bra.

Noen ganger virker det som sokkene er laget til å være løse i leggen, men disse ble jo litt kortere i leggen enn opprinnelig oppskrift.

Disse sokkene kan jeg godt tenke meg å strikke flere av! Jeg elsker jo å strikke fletter!

Så får vi se etter hvert om mottakeren også liker fletter…. 

 

 

 

Sykling på SATS

13393927_10153634271661129_6381150860860413297_nLørdag skulle jeg egentlig en tur på SATS, men energien var veldig laber. Søndagen var heldigvis bedre, og jeg tok med meg sykkelsko og mitt nødvendige gelésete ned til SATS Sandviken.

Her befant jeg meg helt alene i sykkelsalen, og med bra musikk på øret klarte jeg å sykle i 35 minutter! Jeg var riktig nok oppe å sto et par-tre ganger, men det gjør man jo på en spinningtime også. Jeg er nå klar for å booke meg på 45-minutters spinningtimer!

Etter spinningen tok jeg meg god tid til stretching. Min stive kropp trenger å mykes litt opp! I tillegg tenkte jeg å gå hjem igjen, ettersom det var godvær ute.

Da jeg begynte å gå, kjente jeg at lårene hadde fått kjørt seg på spinningen, og jeg vurderte flere ganger å ta bussen hjem. Til slutt valgte jeg å gå. Etter få meter fikk jeg telefon fra Rune, som var i nærheten – og vips ble jeg kjørt hjem likevel! Da jeg stoppet klokken, hadde jeg gått 666 meter!

På syklingen og stretchingen hadde jeg en rolig gjennomsnittspuls på 97 slag i minuttet, med en maks på 136. Jeg forbrant 294 kalorier, og har nå igjen 8.574 kalorier å forbrenne denne måneden for å nå målet mitt.

Selv om jeg ikke når målet om 10 mil i juni, kan jeg fortsatt nå kalorimålet mitt på 10.000 kalorier!

 

 

 

Gåtur fra sentrum

IMG_4261Torsdag møtte jeg Inger, Silje K og Sindre i byen. Inger har nemlig en sånn meget hendig skannemaskin, og Silje K ville se hvordan det sto til i kroppen sin.

Etter at alle var veid og målt, og vi hadde snakket mye om løst og fast, tok vi fatt på veiene hjem. Vi fulgte Silje K og Sindre til bussen. Inger fulgte meg til Bryggen, hvor hun tok bussen videre, og jeg gikk innover og oppover i Sandviken.

Jeg har fortsatt ikke fått gått inn skoene mine helt ennå, og da jeg kom til Fjellveien, var hælen min såpass vond at jeg valgte å ta bussen hjem fra Munkebotn-bussholdeplassen.

RuteKlokken ble startet igjen da jeg gikk av bussen, slik at jeg fikk med meg bakkene hjem også.

Turen varte i 54 minutter, og var på 3,67 kilometer. Gjennomsnittshastigheten min var på 4,5 kilometer i timen.

Jeg hadde på meg pulsbeltet, og det viste en gjennomsnittspuls på 114 (62%) slag i minuttet, med en maks på 40 (76%). Jeg forbrant 324 kalorier på turen.

Å få gått 10 mil i juni, ser jeg blir tøft. Det har blitt mye styrketrening og lite kondistrening i det siste. Jeg har hittil bare gått 11,67 kilometer i juni – hvorav bare 4 kilometer med pulsklokka – og vi er snart halvveis. Hvor langt jeg har syklet på spinningsyklene vites ikke, da dette ikke er målt.

Jeg håper på fortsatt godvær, så kommer jeg hvert fall LITT nærmere 10 mil!

 

%d bloggers like this: