Senjasokker

IMG_4347Det er flere strikkealonger rundt omkring, og i årets Votte- og sokkealong, var julioppgaven Senjasokker.

Jeg likte kubemønsteret veldig godt, og bestemte meg for å strikke dem. Frem fra garnlageret mitt kom Ida strømpegarn i mørk orange nummer 359 og hvit nummer 302. Jeg strikket med pinne 2,5. Det ble brukt 56 gram orange og 26 gram hvit til sokkene.

Mønsteret kommer fort inn i fingrene, men jeg var litt kjapp da jeg startet på sokk nummer to. Jeg startet litt «feil vei», slik at mønsteret gikk andre veien enn på sokk nummer 1. Dette var enda bedre for min perfeksjonistiske side, for da «stemmer» mønsteret bedre.

Som jeg stort sett gjør, strikket jeg først vrangborden på begge, så skaftet. Etterpå strikket jeg hælen på begge, før jeg strikket foten. Når man da tar tåfellingen, er det bare tåfellingen igjen på den andre sokken også, og jeg føler jeg blir raskere ferdig. I tillegg slipper man å gå lei etter en sokk, slik at sokk nummer to ikke blir strikket. Jeg har skjønt at dette forekommer i det ganske land.

IMG_4348Jeg strikket tydeligvis ganske hardt på disse sokkene, for skaftet ble veldig trangt. Jeg valgte derfor å strikke dem til størrelse 36/37, slik at de kan passe en kald barnefot.

Sokkene legges i boksen for ukjente mottakere, og får sannsynligvis varme noen kalde føtter når vinteren nærmer seg.

Posted on 29.07.16, in Håndarbeid, Strikkealonger, Strikkealonger 2016 and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

