Enkle raggsokker

IMG_4504 Etter at jeg kom hjem til Bergen, gikk det ikke mange dagene før jeg begynte å hoste, harke og slime. Mandag den 8. august var jeg hos legen, og fikk påvist bronkitt.

Jeg hadde egentlig tenkt å starte på Votte- og sokkealongens stilige sokker, men formen trengte noe lettere å strikke.

Garnlageret mitt ble min redning, for der fant jeg noen gamle nøster med Svanegarn Bravo Sportsgarn! Fargen var i hvit/gråmelert, og hadde nummer 28.

Det er artigere å strikke striper enn ensfargede sokker, så jeg fant også frem Mor Aase Raggegarn i rosa/svart nummer 4657. Jeg har brukt pinner nummer 3,5 til disse sokkene.

Det gikk med 84 gram Sportsgarn, og 44 gram Raggegarn, og størrelsen passer en mann som bruker cirka 43 i sko. Jeg tenkte ikke på hvor store sokkene ble, i så fall ville jeg kanskje valgt en annen farge enn rosa….

Jeg la opp 56 masker, og strikket to rett og to vrang i 10 omganger. Så skiftet jeg til rosa/svart og strikket fem omganger, før fem omganger med gråmelert, og så fem omganger med rosa/svart. Så 10 omganger gråmelert, før fem omganger rosa/svart, fem omganger gråmelert, og til slutt fem omganger rosa/svart.

For å få til hælen, strikket jeg to omganger med gråmelert, før jeg lagde en timeglasshæl over de bakerste 28 maskene.

Del arbeidet i to, med like mange masker på hver side (foran og bak).

På baksiden strikker du til hæl: Strikk til det gjenstår en maske, snu og strikk tilbake til det gjenstår en maske. Snu igjen, og strikk til det står igjen masken fra forrige omgang, og enda en maske. Snu og gjør det samme tilbake. Strikk slik frem og tilbake, og la det stå igjen en maske for hver omgang til du har 10 masker igjen.

Strikk nå motsatt, det vil si at du strikker en maske mer for hver omgang, til alle maskene er strikket opp. Fortsett med å strikke rundt.

IMG_4505Jeg strikket to rett og to vrang også på hælen, frem til jeg skal begynne å øke igjen. Da ble både undersiden av hælen, og undersiden av foten strikket i glattstrikk, mens jeg fortsatte med to rett og to vrang på oversiden av foten.

Etter hælen strikket jeg tre omganger med gråmelert, før jeg gjentok stripene. Jeg strikket så 10 omganger med gråmelert, før neste stripesamling.

Da jeg skiftet til gråmelert igjen, begynte jeg å felle til tå. Sett et merke i hver side. Alle maskene strikkes rett.

Felleomgang: Strikk til to masker før det første merket, og strikk to rett sammen. De to maskene etter merket strikket vridd sammen. Strikk til to masker før det andre merket, og strikk to rett sammen. De to maskene etter merket strikket vridd sammen.

Strikk så tre omganger uten å felle, før du strikker en felleomgang. Strikk to omganger uten å felle, og strikk en felleomgang. Strikk en omgang uten å felle, og strikk så en felleomgang. Gjenta felleomgangen til det gjenstår 8 masker. Bryt tråden, og trekk tråden gjennom alle maskene. Fest alle ender godt, og strikk en sokk til – helt maken.

Disse havner i posen som går til Fretex utpå høsten, med tanke på å varme noen kalde føtter.

Posted on 20.08.16, in Håndarbeid, Oppskrifter and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

