Stripete strukturklut

IMG_4511 Når man strikker, blir det alltid restegarn. Disse restene må jo også brukes opp, og ingenting er vel bedre enn å strikke striper?

Jeg fant frem Drops Cotton Light i fargene lys lilla nummer 25 og plomme nummer 24. I tillegg trengte jeg pinne nummer 4.

Ettersom jeg har fått litt dilla på strukturstrikk, la jeg opp 51 masker med plomme, og strikket *3 rett, 3 vrang* til det gjensto tre masker. Disse strikket jeg rett.

Jeg skiftet så til lys lilla. For å få en litt anderledes klut, strikket jeg slik:

På retten strikkes alle omganger, uansett farge, rett.

På vrangen 1: 3 rett, 3 vrang omgangen ut. Avslutt med 3 rett.

På vrangen 2: 3 rett, 1 rett, 1 vrang, 1 rett omgangen ut. Avslutt med 3 rett.

Først strikkes seks omganger med lys lilla, rett på retten og med «vrangen 1» tilbake fra vrangen. Omgangene med plomme strikkes alltid slik!

De neste seks omgangene med lys lilla, strikkes som «vrangen 2».

IMG_4512Skift mellom å strikke to omganger plomme (rett på retten, og «vrangen 1» på vrangen), og seks omganger lys lilla (rett på retten, annenhver «vrangen 1» og «vrangen 2», med en stripe plomme mellom).

Jeg syntes strukturen ble litt artig, og gleder meg til å strikke flere slike kluter. I tillegg ble det borte 32 gram lys lilla og 14 gram plomme, til sammen 46 gram garn. Dette tilsvarer 97 meter garn.

Det blir flere kluter, for jeg har fortsatt mange meter garn igjen…. 

Posted on 29.08.16, in Håndarbeid, Oppskrifter and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

