Påskeløper

img_4581Silje K og Sindre har et stuebord med litt ukurant størrelse, når man skal se på hva slags brikker og løpere man kan bruke. Jeg har derfor strikket en del løpere til dem, og ved påsketider meldte behovet for en påskeløper seg.

Jeg hadde ikke tid til å strikke en akkurat da, så de fikk låne en løper fra meg. Denne håper jeg å få tilbake til påske, da jeg nå endelig har fått tid til å lage en «custom made» til dem.

Garnet som er brukt, er Anna&Claras bomullsgarn i fargen gul nummer 13-0756. Jeg har brukt pinne nummer 3. Løperen er cirka 90 centimeter lang, og cirka 40 centimeter bred. Til hele duken brukte jeg 150 gram garn. I dette garnet er 150 gram 480 meter garn. Fargen på duken vises best på «helfigurbildet», de andre bildene viser en for blass gulfarge.

img_4579Jeg la opp 99 masker, og strikket 8 omganger med perlestrikk 1 rett og 1 vrang. På rettsiden strikket jeg så 6 masker i perlestrikk, 8 masker som er tatt fra kluten «Symre» av Bitta Mikkelborg, og så 71 masker glattstrikk. Så 8 masker «Symre» og 6 masker perlestrikk.

Etter et søk på Ravelry, fant jeg en kluteoppskrift med en kylling på, og en med en påskehare i kurv på. Disse har jeg så kombinert som det vises på duken. Ettersom det er andre som har laget disse mønstrene, kan jeg bare henvise til dem, og selvsagt ikke gjengi dem her.

img_4580Kurven med haren på er en mysterieoppgave med seks «clues». Disse er skrevet ned med antall rette og vrange masker på engelsk, og var et herk å følge. Jeg brukte derfor et ruteark og tegnet det opp utifra de rette og vrange maskene. Litt småtrælete altså, men det ble jo bra!

Ferdig i god tid før påske, denne gangen!!

Posted on 27.09.16, in Håndarbeid and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Nå blir de nok fornøyde! Ikke mange som har strikkede påskeduker:-)

Legg igjen en kommentar

