Pokémonkuler

Pokémonfeberen herjer, og jeg tenkte å benytte meg av det da jeg lagde julegaver. En Pokémonball er jo enkel å strikke, tenkte jeg, og fant frem Arne og Carlos sin bok om julekuler.

Jeg fant også frem rester i Drops Fabel i hvit nummer 100, rød nummer 106 og svart nummer 400, samt strømpepinner i bambus i størrelse 2,5. Ei heklenål i passende størrelse trengte jeg også.

Jeg fulgte oppskriften til julekulene til Arne og Carlos. Denne kan jeg selvsagt ikke gjengi, men den finnes altså i boken «Julekuler».

img_4638Jeg la opp med hvitt, og økte som beskrevet. Etter økningen, strikket jeg 6 omganger hvitt, én omgang svart, og så strikket jeg resten av ballen i rødt. Før ballen er helt ferdig, lønner det seg å snurpe sammen i bunnen og feste alle ender.

I tillegg heklet jeg en sirkel ved å legge opp en luftmaske, og hekle 12 fastmasker i denne. Jeg heklet så en omgang med to kjedemasker i hver fastmaske (i den ytterste masketråden), med svart. Denne sirkelen sydde jeg på midt på ballen.

Etter at jeg var ferdig med ballen, fylte jeg den med fyllvatt, og så snurpet jeg sammen i toppen, og heklet 35 luftmasker til hempe. Fest så endene godt.

Til hver kule går det med cirka 2,5 gram hvitt, 2,5 gram rødt og 1 gram svart.

Når du leser dette er julekvelden over. Å lage julegaver til folk som følger bloggen min, tilsier at innleggene ikke kan deles før de har pakket opp. Jeg lagde kulene allerede i oktober, og ventet i to måneder på reaksjonen! Den var heldigvis positiv!

Posted on 03.01.17, in Håndarbeid and tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar

