Daily Archives: 04.01.17

Julekuler i hvitt og sølv

img_4639 Da jeg først hadde Arne og Carlos sin bok om julekuler fremme, fant jeg ut at jeg kunne strikke noen julekuler! Det må jo være glimrende venninnegaver, tenkte jeg!

Jeg tok frem Drops Fabel i hvit nummer 100 og Anna&Claras metallicgarn i sølv. Jeg har brukt strømpepinner i bambus i størrelse 2,5.

I boka «Julekuler» står det utførlig hvordan man skal strikke kulene, og jeg fulgte oppskriften slavisk. Jeg strikket kulen «Snøkrystall». Da jeg hadde begynte å felle på slutten av kulen, snurpet jeg sammen underst og festet alle ender. Dette kan være litt vanskelig å gjøre når man er ferdig med kula.

img_4640Fyll kula med fyllvatt. Jeg har brukt fyllvatt fra SparKjøp, som er ganske billig. Til slike kuler fungerer det utmerket. Snurp så sammen i toppen, lag hempe, og fest siste endene.

Man kan selvsagt ikke ha bare én slik kule! Jeg lagde så mange jeg kunne ut fra det garnet jeg hadde, og fikk strikket 6 kuler. Det gikk med cirka 5,5 gram hvitt og 1,2 gram sølv til hver kule.

Nå gleder jeg meg til jul!

 

