Daily Archives: 12.01.17

Kjøkkenhåndklær

img_4727Silje Ks farmor baker mye brød selv, og Silje K mente at et par kjøkkenhåndklær i passende brødstørrelse kunne være en god gaveidé.

Jeg gikk inn på mitt garnlager og fant Anna&Claras bomullsgarn i hvit nummer 13100 og grå nummer 18-5105. Jeg har brukt pinne nummer 3.

Jeg bestemte meg for å strikke en variant av Bitta Mikkelborgs klut «Uventet med flette». Den oppskriften finnes i Bittas Facebookgruppe.

Jeg la opp 85 masker med grå og strikket rett tilbake. Jeg strikket så de fire neste omgangene i hvitt.

Skift til grått igjen, og strikk de første 25 maskene som flette, altså fra venstre til høyre i diagrammet.

img_4701Jeg strikket så 32 masker fra høyre til venstre i diagrammet (den rette og vrange strikkingen. På vrangen gjentas mønsteret over de 32 maskene og avsluttes med tre rette før den siste vrange masken), og til slutt strikket jeg igjen de siste 25 maskene som flette.

Hele håndkleet strikkes med to omganger grå, fire omganger hvit. Når håndkleet har nådd ønsket lengde, og siste to omgangene på mønsteret er i grått, strikkes det to hvite riller, og så en grå rille før det felles av med grått.

Jeg fikk 17 flettinger, og så strikket jeg noen omganger til slik at det skulle passe med fargene.

img_4702Jeg brukte 48 gram hvitt og 28 gram grått til hvert håndkle.

Det nerdete morsomme var å legge de to håndklærne oppå hverandre, og se at de var NØYAKTIG like store! Holder strikkefastheta mi, jeg ja!

Så var det bare å vente på julen, og håpe gaven falt i smak!

 

 

