Hole in the Sky – The Last Supper

Etter 12 år er det slutt. Ingen flere HITS i Bergen. Det er veldig leit, tragisk, kjedelig, sørgmodig og sterkt beklagelig. Jeg forstår jo dog arrangørene; den uka festivalen står på er jo ikke særlig «jobb» i forhold til hva som har foregått tidligere i året. Når festivalen starter er jo booking ordnet, frivillige er (forhåpentligvis) på plass, vaktlistene funker (som regel) perfekt, billettene er utsolgt, og alle er glade og fornøyde.

Dani dro meg med for første gang i 2009, og vi (Dani, Hans Petter, Damien og jeg) jobbet da som frivillige på lørdag – og festet på fredag. Det fungerte utmerket! I 2010 skulle jeg jobbe fredag og feste lørdag, men pga en dobbeltbooking ble det garderobejobb fredag og dørvakt lørdag. Det fungerte også veldig bra!

I år er det altså siste gang, og jeg jobbet igjen både fredag og lørdag. Fredag som vakt i VIP-området, og den kuleste plassen av alle: Balkongen over ved scenen – med samband! Det er de råkule som går rundt med samband, og to timer i løpet av fredagen var jeg blant dem. Den siste timen jeg sto der spilte Satyricon en fremragende konsert, og jeg hadde perfekt utsikt!

Arve Isdal i Enslaved flørter med publikum Foto: Jarle H Moe http://jarlehm.com/

Lørdagen sto jeg i døra sammen med en utrolig flott gjeng. Årets gjester var fantastiske, smilende og blide, og i generelt godt humør, til tross for at vi ikke møtes neste år.

Kveldens overraskelse for min del var Helheim, som jeg ikke kan huske å ha hørt før. Dette er musikk som virkelig fenger mine ører og headbangerlyst! Da jeg sjekket Wikipedia, så jeg at de har gitt ut flere plater, og at jeg virkelig burde hørt dem tidligere.. De er nå på egen spilleliste på Spotify, og mulig i offlinemodus.

Enslaved er alltid bra, og jeg var den heldige av oss dørvaktene som fikk høre en del på dem. Mye lys, røyk og god stemning. Folk virkelig NØT musikken, og jeg var selvsagt blant dem!

Immortal avsluttet kvelden. Foto: Jarle H Moe http://jarlehm.com/

Mayhem og Immortal fikk jeg dessverre ikke hørt. Vi tilrettelegger slik at man får med seg litt her og der, og spesielle ønsker etterkommes så godt som mulig. Jeg fikk mine ønsker oppfylt ved å se en del av Helheim og Enslaved, så jeg har langt i fra noen som helst grunn til å klage!

Sturla hadde gitt resten av oss pauser og avbrekk hele kvelden, slik at han kunne se hele konserten med Mayhem. Etter hans salige blikk etterpå, var den verdt all forsaking av pauser.

Artistene kan nok være mørke, skremmende og demoniske på scenen, men jeg kan love at de ikke er det når sminka og kostymene blir byttet ut med vanlige klær. Jeg har kun opplevd hyggelige, smilende og koselige artister – også når jeg for n-te gang spurte om å få se armbåndet deres som viser at de har adgang til lokalet. Jeg har rett og slett aldri tidligere sett dem uten sminke, og dermed kjenner jeg ikke igjen alle – forskjellen mellom offisielle bilder av artistene, og deres «virkelige ansikt», kan være rimelig stor..

Det har vært utrolig kjekt å jobbe på HITS disse tre årene. Jeg hadde gladelig stilt opp i årene fremover også. Har man først vært vakt ett år, kommer man gjerne igjen året etter. Noen tilrettelegger faktisk ferien sin for å jobbe på HITS!

All honnør her til Aleksander og Eirin som styrer vaktholdet, og selvsagt til resten av «sjæfene» som ordner med alt mulig og umulig. Det er flere digre kabaler som skal gå opp, og det har de klart på en utmerket måte!

Jeg takker alle involverte for tre utrolig artige år – og håper det blir en reunion om ikke så altfor lenge… 

Linker:
Hole in the Sky
Lydverket

Posted on 28.08.11, in Musikk. Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar