Kjøkkenhåndkle – Trix og mix

img_4800Jeg fikk litt dilla på å strikke kjøkkenhåndklær etter å ha strikket to for Silje K og Sindre. Jeg fant frem mer hvitt garn, og fant noe grønt også, som passer bra på mottakerens kjøkken.

Jeg har brukt Anna&Claras bomullsgarn i hvit nummer 13100, og Mayflower Cotton8 i grønt nummer 1429. Jeg har strikket med pinne nummer 3.

Oppskriften ligger som klut på Facebookgruppen «Vi som strikker kluter», og mønsteret er laget av Olaug Janne Solheim. Jeg regnet ut at jeg trengte 85 masker for å få en grei bredde på håndkleet.

Jeg la opp med grønt, og strikket rett tilbake, jeg strikket så 3 riller med hvit, før jeg igjen skiftet til grønt. Det er strikket 6 pinner med hvit og to med grønt. Siste omgang før rillene på toppen, strikkes i grønt. Rillene strikkes så som i begynnelsen, bare motsatt, man avslutter med grønt.

img_4801Hvor langt man vil at håndkleet skal være, varierer nok. Mitt ble 34 centimeter bredt og 44 centimeter langt.

Jeg brukte 54 gram hvit og 20 gram grønt.

Om tida tillater det, kan det godt hende jeg lager et til. Man får jo aldri for mange kjøkkenhåndklær…. 

Posted on 17.01.17, in Håndarbeid and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Legg igjen en kommentar.

Legg igjen en kommentar